خلاصة:
امروزه اغلب صاحبان محصول دریافته اند که چنانچه بخواهند در بازار رقابتی باقی بمانند باید به مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا دست یابند، از اینرو با ایجاد نام و نشان تجاری اقدام به ایجاد تمایز نموده اند. در این کتاب تلاش میشود سازه های ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری و عملکرد برند در بازار را به درستی شناسایی، انتخاب و عملیاتی نموده و با بررسی چگونگی تاثیرات و ارتباط آنها با یکدیگر مدلی توسعه داده شود که عوامل موثر بر وابستگی برند در میان مشتریان شرکت ایران خودرو را مورد بررسی و آزمون قرار دهد. برندها سامانه آغازین مصرف و واسطه میان خریدار و فروشنده هستند. برای مصرف کننده ، دنیای برندها دربردارنده نشانه هایی است که او همه روزه با آن مواجه میشود. در حالیکه در ١٩٦٨ برندهایی که در برابر هر مصرف کننده امریکایی قرار میگرفت ٨٠ مورد در روز برآورد میشد، این رقم امروزه به حدود ٢٠٠٠ برند رسیده است . برندها برای بنگاه ها نیز جزئی اساسی از ارزش و راهبرد آنها در بلندمدت هستند. در بازاریابی مصرف کننده ، برندها نقطه اساسی تمایز میان عرضه های رقبا است و هرقدر بازارها پیچیده و پرمخاطره تر میشوند، نیروهای محرک برند هم ، پیچیده و از اهمیت بیشتری برخوردارمیشوند و در موفقیت شرکت ها نقشی اساسی ایفا میکنند. بنابراین لازم است برندها به صورتی راهبردی مدیریت و با توجه به ارزش هایی خاص ایجاد شوند. به همین جهت مقوله برندها در بازاریابی در چند دهه اخیر توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است و موسسه علم بازاریابی این موضوع را یکی از موارد مهم قابل پژوهش قلمداد کرده است . همه صاحب نظران معتقدند که مطالعه برند میتواند از زوایایی مختلف چون مصرف کننده ، شرکت دارنده برند، کانال های توزیع و نیز بازارهای مالی، انجام گیرد و این شیوه ها، به جای قرار گرفتن در برابر هم ، میتوانند مکمل هم باشند. در زمینه مدیریت کسب و کار، به منظور مشخص ساختن منابع بالقوه ارزش برندها، تحلیل های مصرف کننده محور معتبرتر است .
Today, most of the product owners have realized that if they want to remain in the competitive market, they must
achieve a competitive advantage over other competitors, so they have started to differentiate by creating a name
and trademark. In this book, an attempt is made to correctly identify, select and operationalize the special value
structures of the brand based on the customer and the brand's performance in the market, and by examining how
they influence and relate to each other, a model is developed to determine the factors affecting brand
dependence. among the customers of Iran Khodro Company to investigate and test. Brands are the initial
consumption system and intermediary between buyer and seller. For the consumer, the world of brands includes
signs that he encounters every day. While in 1968 there were 80 brands in front of every American consumer,
this number has reached 2000 brands today. For companies, brands are also an essential part of their long-term
value and strategy. In consumer marketing, brands are the main point of differentiation between competitors'
offerings, and as the markets become more complex and risky, the driving forces of the brand become more
complex and more important and play an essential role in the success of companies. Therefore, it is necessary to
create brands in a strategic way and according to certain values. For this reason, the category of brands in
marketing has attracted a lot of attention in the last few decades, and the Institute of Marketing Science has
considered this issue as one of the most important research issues. All the experts believe that the study of the
brand can be done from different angles such as the consumer, the company that owns the brand, the distribution
channels and also the financial markets, and these methods, instead of being against each other, can be
complementary. In the field of business management, in order to identify potential sources of brand value,
consumer-oriented analyzes are more valid.