خلاصة:
در طی چند دهه اخیر، رویکردهای سنتی بازاریابی به چالش کشیده شدهاند و بازاریابی رابطه مند به عنوان یک جایگزینی
برای آن، توسط محققین معرفی شده است. تمرکز بازاریابی رابطه مند بر جذب مشتریان و ایجاد رابطه بلند مدت و وفادار
نمودن مشتریان میباشد هم چنین بازاریابی رابطه مند بر حفظ روابط بلند مدت و سود دو جانبه خریدار و فروشنده تاکید
میکند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان از طریق نقش میانجی ارزش ویژه شعب
بانک انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کمی کاربردی توصیفی میباشد. با توجه به نتایج حاصل از ادبیات تحقیق و سوابق
مرتبط با تحقیق حاضر، بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان از طریق ارزش ویژه شعب بانک تاثیر داردو.
ملخص الجهاز:
1 Lin & Wang 2 Vilares & Coelho 3 Choi 4 Shammout بازاريابي رابطه مند بينش جديدي به مديريت بازاريابي توصيه مي کند که شرکت ها ومؤسسات مي توانند با سرمايه گذاري و اعمال نفوذ تاکتيک هاي مختلف بازاريابي رابطه مند قدرداني و وفاداري مشتريان را افزايش دهند (هوانگ ٢٠١٤.
امروزه هر مشتري داراي ارزش خاص خود مي باشد و با توجه به اينکه هزينه جذب مشتريان جديد افزايش يافته ؛ رويکرد بازاريابي سنتي تغيير کرده وبازاريابي رابطه مند به عنوان يک گزينه جايگزين پيشنهاد شده است که برحفظ مشتريان وفادار تأکيد دارد (طالقاني و همکاران ٢, ٢٠١١).
حفظ و نگهداري مشتريان مهمتر از بدست آوردن مشتريان بوده و ايجاد ارزش براي مشتري عامل مهمي براي حفظ مشتريان محسوب ميشود بنابراين با توجه به نقش مهم صنعت بانکداري در کشور، بايد به دنبال استفاده از ابزارهايي مانند بهبود تصوير شرکت ، ازش ويژه برند و بازاريابي رابطه مند باشند که بتوانند مشتريان خود را حفظ کنند و در صورت ممکن به جذب مشتريان بالقوه نيز بپردازند.
بازاريابي رابطه مند يکي از انواع بازاريابي تعريف ميشود که 1 Heidarzadeh 2 Shukla, 3 Vallet, Guizan , Merunka 4 Boksberger et al 5 Xiaoyu wang et al سعي دارد مشتريان را جذب کند و رابطه با آنها را توسعه و ارتقا دهد.
Relationship Marketing and Consumer Switching Behavior", Journal of Business Research, Vol 57.