خلاصة:
مدیریت کیفیت فراگیر،نظام مدیریتی جامعی است که بر مبنای آن میتوان کالا یا خدمات را به طور اقتصادی و مطابق با نیاز و خواسته مشتری،تولید یا عرضه کرد. بر اساس تعریف فوق،نظام مدیریت کیفیت فراگیر دو اصل بنیادی را شامل میشود،اصل اول،اقتصادی بودن تولید کالا یا ارائهء خدمات است؛یعنی باید کالا یا خدمات مرغوب بوده و قیمت آن متعادل باشد؛به عبارتی،قابل رقابت باشد.اصل دوم،انطباق کالا یا خدمات با نیاز و خواستههای مشتری است.حال،اگر همهء واحدهای اقتصادی مولد در یک کشور،توانمندی تحقق دو اصل فوق را داشته باشند،میتوانند در هرظرفیتی که محیط رقابت به آنها فرصت میدهد،فروش خود را افزایش دهند؛به عبارت دیگر، پیشنیاز و لازمهء تحقق اقتصاد بدون نفت در ایران میتواند استقرار موفقیتآمیز الگوی ایرانی در همهء سازمانها و واحدهای مولد اقتصادی باشد.در این مقاله،با استفاده از الگوی مدیریت کیفیت فراگیر که در ژاپن تجربه شده است،راهکارهایی برای توسعه الگوی مدیریت کیفیت فراگیر ایرانی پیشنهاد میشود.
ملخص الجهاز:
"الگوی مدیریت کیفیت فراگیر که در ژاپن تجربه شده است،راهکارهایی برای توسعه
این تغییرات و موفقیت بزرگ،فعالیتهای فراگیر کنترل کیفیت در صنایع تولیدی
مدیریت کیفیت فراگیر سه رکن اصلی را در بر میگیرد: الف)تولید کالا یا خدمات باید با کیفیت مرغوب صورت گیرد،به طوری که نیازها و
مدیریت کیفیت فراگیر یک نظام جامع است و نمونهای از زیر نظامهای آن عبارتاند از:
چ)نظام خط مشیگذاری؛3)کاربرد ابزارهای کنترل کیفیت برای ایجاد کایزن یا بهبود نظام مدیریت کیفیت
در این بخش،مشخصههای فعالیتهای کنترل کیفیت در صنایع تولیدی ژاپن
معرفی میشوند؛کنترل کیفیت فراگیر در سازمان1)فعالیتهای کنترل کیفیت توسط تمامی کارکنان سازمان در همه فعالیتها
فعالیتهای کنترل کیفیت توسط تمامی کارکنان یک سازمان اجرا میشود،به
این روش مشارکت تحت الگوی چرخه دمینگ در نمودار(1)ارائه گردیده است.
الگوی چرخه دمینگ برای مشارکت کارکنان سازمان در فعالیتهای کنترل کیفیت
*در ایران چه باید کرد تا مدیران عالی دربارهء مدیریت کیفیت فراگیر شناخت
فعالیتهای فراگیر کنترل کیفیت را انجام دهند تا بتوانند در مجموع نیاز مشتری را به
پنج عامل فوق برای بالا بردن کیفیت باید کنترل شوند؛یعنی،لازم است به
که در کنترل کیفیت از آنها استفاده میشوند،عبارتند از:1)روشهای پایه(هفت ابزار آماری)
الف)در مدیریت کیفیت فراگیر بسیار مهم است که عملیات و فنون کار
نظام تضمین کیفیت برای تولید محصول جدید همان طور که در این نمودار مشهود است،بخشهای مختلف مدیریتی شامل
نظر گرفته شده است)تمامی شرکتهای ژاپنی در این ماه،پرچم کیفیت را به اهتزار در
همان طور که در این مقاله مدیریت کیفیت فراگیر ژاپنی معرفی شد،ژاپن به
سطح مدیریت کیفیت فراگیر در ایران در مرحله آغاز است."