خلاصة:
امروزه بهرهوری یک اولویت ملی برای تمام کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است و به عنوان یک رویکرد مدیریتی به تدریج جای خود را در کشور ما باز میکند.رشد اقتصادی و بهبود سطح زندگی مردم جز با مدیریت بهینه منابع کمیاب و کسب حداکثر ارزش افزوده از به کارگیری آنها امکانپذیر نخواهد بود.اقتصاد،علم منابع کمیاب است و مدیریت،علم تصمیمگیری در مورد آن.منابع کمیاب موجب ایجاد ارزش افزوده در سازمان میشود،از این رو مدیریت این منابع،برای افزایش بهرهوری از اهمیت بالایی برخوردار است.در این مقاله ضمن بیان مفاهیم بهرهوری و بازاریابی رابطهمند،مدلهای مفهومی اولویتبندی مشتریان بانکها،مدل هرم مشتریان و مدل تعدیل یافته گروه مشاوران بوستون (BCGC) 1برای مشتریان تشریح شده و سپس اولویتبندی مشتریان بانک برای برای ارائه بهرهور خدمات،از طریق مدلهای MADM 2تشریح میشود.
ملخص الجهاز:
"بانک به عنوان یک سازمان برای بقا رشد خود بهناچار باید با استفاده از بازاریابی
خدمات و با توجه به ارزش افزودهای که مشتریان برای بانک ایجاد میکنند،آنها را
بنابراین بهرهوری چیزی نیست که بخواهیم آن را انتخاب کنیم بلکه حیات نیازمند استفاده بهینه از منابع است و در دنیای رقابت،سازمانی میتواند بقا،رشد و نمو داشته باشد
روش،میزانارزش افزوده ایجاد شده از سوی مشتری برای سازمان است و سازمان روابط
بالا بردن سهم نسبی آنها نسبت به رقبا باید سرمایهگذاری زیادی انجام دهد که این کار
اگر بخواهیم از مدل BCGC برای اولویتبندی مشتریان استفاده کنیم باید این
افزوده باید جهتگیری خدمات خود را براساس جایگاهی که مشتریان دارند قرار دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) د-نسبت عرضه به تقاضا:اگر برای کالا همواره تقاضا وجود داشته باشد سود و منفعت
د-وضع فعلی دارایی و سپردهها و وثیقههای مشتری نزد شعبه:منظور این است که
(به تصویر صفحه مراجعه شود) و-تناسب تسهیلات اعطایی با گردش و معدل حساب جاری مشتری:برای این عامل
از شعبه خود دارند و همچنین با توجه به نوع مشتریان خود باید این مقیاس را امتیازدهی
اهمیت دارد که بانک بخواهد به مشتری تسهیلات وام پرداخت کند و در مقابل آن باید سرمایه و دارایی مشتری را به وثیقه بگیرد تا در صورت ایفا نکردن تعهدات از سوی
مالی وجود دارد بانک نباید تمام توجه خود را به این اسناد معطوف کند.
برای شعبه و بانک ارزش بازایابی بالایی دارند اعم از مشتریان موجود و بالقوه،نسبت به شناسایی آنها اقدام کرد و در جذب و جلب آنها و برقراری رابطه وفادارانه با آنها کوشش"