خلاصة:
3.در اولویت برنامههای مورد استفاده از اینترنت،میان دانشآموزان،مربیان و والدین آنها تفاوت معنادار وجود دارد. 4.در برنامهریزی شخصی برای استفاده از اینترنت،میان دانشآموزان،مربیان و والدین آنها تفاوت معنادار وجود ندارد. 6/58 درصد دانشآموزاندر خصوص استفاده از اینترنت با افراد ذی صلاح مشاوره داشتهاند. 10/44 درصد والدین دانشآموزان کاربر اینترنت،فقط قادرند به اینترنت وصل شوند و این میزان در میان مربیان آنها 32/31 درصد است. تفاوت سطح سواد اینترنتی در میان سه گروه دانشآموزان،مربیان و اولیا نشان میدهد،والدین و معلمان نمیتوانند در مورد چگونگی استفاده از اینترنت به دانشآموزان آموزش لازم را ارائه دهند و مرجعی برای نوجوانان به شمار نمیآیند. والدین و به خصوص مربیان باید توانمندی و سطح سواد اینترنتی و رسانهای خود را افزایش دهند. نوجوانان که اصلیترین مخاطبان اینترنت به شمار میآیند،در مورد امکانات و شیوهء استفاده صحیح از اینترنت آموزش نمیبینند و از سوی دیگر قدرت چندانی در گزینش،انتخاب،پردازش و تجزیه و تحلیل درست اطلاعات و دادههای دریافتی ندارند.این مشکل،در اشنا نبودن متولیان آموزش(والدین و مربیان دانشآموزان) با تکنولوژیهای نو ارتباطی و اطلاعاتی ریشه دارد.بنابراین آگاهی متولیان برنامهریزی درسی نسبت به این ضعف و ناتوانی میتواند آنان را به برنامهریزی دقیق برای کسب آموزش سواد اینترنتی والدین و مربیان سوق دهد. سواد اینترنتی سه لایه دارد؛اول،برنامهریزی شخصی در شیوهء استفاده از اینترنت؛دوم،شناخت ویژگیهای پیام و سوم،تحلیل و نقد پیام.در پژوهش حاضر وضعیت سواد اینترنتی در لایه اول،میان سه گروه دانشآموزان،مربیان و والدین آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.نمونه آماری،359 دانشآموز دختر و پسر سال سوم دبیرستان هستند که کاربر اینترنت بودهاند.این دانشآموزان از پنج منطقه شهر تهرانشمال،جنوب،شرق، غرب و مرکز انتخاب شدند و پرسشنامهای برای سنجش سواد اینترنتی میان آنها،مربیان(112 نفر)و والدینشان (718 نفر)توزیع شد.نتایج این پژوهش توصیفی نشان میدهد: 1.در توانایی استفاده از اینترنت میان دانشآموزان،مربیان و والدین آنها تفاوت معنادار وجود دارد. 2.میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت بیشتر از مربیان و والدین آنهاست.
ملخص الجهاز:
"تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران 6831-5831 در مقایسه با مربیان و والدین آنها* دکتر محمد سلطانیفر1 چکیده نوجوانان که اصلیترین مخاطبان اینترنت به شمار میآیند،در مورد امکانات و شیوهء استفاده صحیح از اینترنت آموزش نمیبینند و از سوی دیگر قدرت چندانی در گزینش،انتخاب،پردازش و تجزیه و تحلیل درست اطلاعات و دادههای دریافتی ندارند.
برنامهریزی در میان گورههای مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5 نشان میدهد: در میان گروههای مورد مطالعه به ترتیب 96/33،16/11 و 15/18 درصد والدین،مربیان و دانشآموزان کاربر اینترنت به سایتهای مشخص مراجعه میکنند؛اما در مورد اینکه آن سایتها چه سایتهایی هستند و چه امکاناتی به مخاطبان خود میدهند،سوالی نشده است،زیرا این سؤال به لایه دوم سواد اینترنت مربوط میشود.
پژوهش حاضر همچنین نشان میدهد تنها 6/85 درصد دانشآموزان کاربر اینترنت سوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 68-58 برای استفاده از اینترنت با افراد ذی صلاح و مطلع مشورت میکنند و راهنمایی میگیرند و بقیه آنها در دنیای ناشناخته و بیکران،بدون راهبر و هدایتگر رها شدهاند.
این پژوهش بر مبنای نظریه تامن وضعیت سواد رسانه را فقط در مصرف رسانهای(لایه اول)، یعنی اهمیت برنامهریزی شخصی در شیوهء استفاده از رسانه مورد بررسی قرار داده است و به شناخت ویژگیهای پیام(لایه دوم)و تحلیل و نقد پیام(لایه سوم)که از اجزای مهم سواد اینترنتی هستند، نمیپردازد.
The Acquistion of media Literacy Skills Among Australion Adolescent Hobbs and Frost(2003)The elements of Journalism:What news People should Know and the Public shoud expect."