خلاصة:
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه ادراک معلمان از فرهنگ مدرسه با میزان سازگاری نوآورانه آنان در یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تدریس از طریق اینترنت به عنوان یک نوآوری برای استفاده در فرآیند یاددهی- یادگیری است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد بررسی شامل کلیه معلمان مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه نواحی 1 و 3 شهر شیراز و مناطق محروم گله دار و دشمن زیاری بود که از طریق نمونه گیری طبقه ای 211 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس فرهنگ مدرسه فیلیپس جی (1993) و سازگاری نوآورانه با اینترنت که منطبق بر نظریه سازگاری نوآورانه راجرز توسط ریدبال (2005) ساخته شده است که پس از محاسبه روایی و پایایی این دو ابزار، بین افراد نمونه توزیع شده و سپس با روش های آماری توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و روش استنباطی رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: 1- هم در معلمان مرد و هم معلمان زن، دو بعد فرایند و ارتباط فرهنگ مدرسه، پیش بینی کننده معنادار سازگاری نوآوری آنان برای یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. 2- در معلمان مرد، بعد فرایند و در معلمان زن، بعد فرایند و ارتباط فرهنگ مدرسه، پیش بینی کننده معنادار سازگاری نوآورانه آنان برای تدریس از طریق اینترنت می باشد. 4- هم در معلمان رشته های علوم انسانی و هم معلمان علوم پایه، دو بعد فرایند و ارتباط فرهنگ مدرسه، پیش بینی کننده معنادار سازگاری نوآورانه آنان برای یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازگاری نوآورانه آنان برای تدریس از طریق اینترنت می باشد. بر اساس نتایج می توان دریافت که معلمانی که فرهنگ مدرسه خود را از نظر بعد فرایندی قوی می دانند و یک شبکه ارتباطی قوی برای آشنایی آنان با نوآوری و تصمیم گیری مناسب و به موقع آن ها ایجاد شده است، سازگاری بالایی در تمایل به یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تدریس با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند. بنابراین برای مدیریت صحیح نوآوری، ایجاد سازگاری نوآورانه و حرکت در راستای اهداف سازمان، هدایت فرایندهای فرهنگ مدرسه و ایجاد شبکه های ارتباطی پویا، بسیار حایز اهمیت می باشد.
ملخص الجهاز:
"با توجه به موارد فوق،هدف کلی از انجام این پژوهش«بررسی رابطۀ میان ادراک معلمان ازفرهنگ مدرسه با سازگاری نوآورانه آنان برای یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تدریساز طریق اینترنت به عنوان یک نوآوری برای استفاده در فرآیند یاددهی-یادگیری»است.
در این جدول بعد فرآیندیفرهنگ مدرسه با ضریب رگرسیون 0/64 دارای بالاترین قابلیت پیشبینی و بعد وظیفهای با ضریبرگرسیون 0/05 دارای پایینترین قابلیت پیشبینی سازگاری نوآورانه معلمان مرد برای یادگیریفناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد که معنادار به دست نیامده است.
در این جدول بعد فرآیندی فرهنگ مدرسه باضریب رگرسیون 0/46 دارای بالاترین قابلیت پیشبینی و بعد وظیفهای با ضریب رگرسیون 0/11دارای پایینترین قابلیت پیشبینی سازگاری نوآورانه برای یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطاتمیباشد که معنادار به دست نیامده است.
در این جدول بعد ارتباطیفرهنگ مدرسه با ضریب رگرسیون 0/45 دارای بالاترین قابلیت پیشبینی و بعد وظیفهای باضریب رگرسیون 0/05 دارای پایینترین قابلیت پیشبینی سازگاری نوآورانه معلمان علوم انسانیبرای یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد که معنادار به دست نیامده است.
(12-11)51,gniledoM E} زیرنویس (1)- spillihP (2)- llaB (3)- elosaB (4)- leulsU & namsaM (5)- ruednoT (6)- nosrednA & nosiraG (7)- miridliY (8)- sillE & selevol (9)- yllek (10)- atseR (11)- nabuC (12)- aroS & nielK (13)- nnoC (14)- apirT & onaM,airetiP,asuoS,sagahC (15)- sregoR (16)- yroehT noitatpodA evitavonnI (17)- iuC & UF,gniloaD,gnahZ (18)- liG-ojnaraN (19)- hadiruhS & renurB,tawivluK (20)- leksiM & yoH (21)- semaJ & atseiB,nosnikdoH (22)- ulrugU (23)- mihS (24)- nosilG (25)- neerG & sekuD (26)- nesrednA & neskirneH (27)- reyoB & ziweL,T ihcnazahK (28)- eiahshkaB (29)- ybnuG & ecirB,nosleN (30)- eeL & gnoS,javalrek?S (31)- lieN caM (32)- uF & iL,gneF,eH,nauD (33)- redienhcS & ruopnamaD"