Abstract:
مقاله حاضر به بررسی مصادیق بیانضباطی و عوامل موثر ب رآن در میان دانشآموزان دور
متوسطه ناحیه ۲ شهرستان اراک میپردازد. این یک بررسی پیمایشی است به
طوری که ابزا رگردآوری اطلاعات پرسشنامه است و پایایی (روایی) تحقیق نیز براساس
آزمون آلفای گرونیاخ نعیین شده است. مهمرین ننایج پژوهش حاضر عبارتاند از:
میانگین ابعاد بیانضباطی در دانه (۴-۱) اعصم از وضعیت غیبت دالش آموزان ۰۱/۳۵
میانگین عدم انجام تکالیف درسی ۰۳۲ میالگین عدم التظام رفتاری, ۰۱/۷۷ میانگین عدم
رغایت وضعیت بهداشتی ,۰۳/۹۷ میانگی نآوردل وسایل ممنوعه به مدارس ۲/۳۷ و میالگین
عدم شرکت در برنامههای فرهنگی وآموزشی ۲/۰۷ است. بهطوریکه میانگین بیاتضباطی
کل در میان دان شآموزان مورد مطالعه ۲/۰۸ بود یعنی جامعة آماری دارای بیانضباط ی کمتر
از حد متوسط است, اما شدت آن بر مینای نوع بیانضباطی متفاوت است. نفاوتی در میزان
بیانضساطی میال دخحتران و پسران وجود ندارد؛ اما کسان ی که والدی نآنها از همدیگر
جداشدهاند. ب ی انضباطتر از دیگران هستند. همچنین هرچه والدین ۰ کارکنان مدرسه
و..) و دوستان دانشآموزان در زمین آموزش انضباط از لحاظ نفظری و
رفتاری به دا آموزان عملکردی بهتر داشنه باشند» بیانضباطی دانشآموزان کمتراست. در
نهایت براساس ضریب رگرسیونی. ضریب تبیین متغیر وابسته پا متغیرهای ممسل, برابر ۲۲۳
درصد است. اثر عملکرد مثبت خحانوادگی بر بیاتضباطی دانشآموزان ۰/۳۰۲- و عملکرد
بت دوستان ۰/۲۵۶- است» پنابراین بیشترین ار را عملکرد مثبت نربیشی وآموزشی
خانواده وسپس دوستان بر بیانضباطی دانشآموزان میگذارد.
To identify factors causing lack of discipline، a questionnaire was distributed among high school students in Araak's school district 2. Data analysis revealed that the overall lack of discipline among the respondents has the mean of 2.08 on the scale of 1-4، with disregard for health being the highest (2.97) and truancy the lowest (1.35). Not doing homework was about average، while bringing forbidden artifacts to school was second high (2.37). Furthermore، there was no difference between girls and boys، yet those who had experienced parental separation/divorce scored higher while those whose parents or school staff had attempted to teach them discipline، were more so than the others. Overall، it is the family and then the students who have the highest impact in reducing the extent to which students demonstrate lack of discipline.