Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول تئوری ذهن در دانش آموزان عادی و پرخاشگر دوره راهنمایی و مقایسه عملکرد دختران و پسران در تکالیف تئوری ذهن بود. برای انجام آن 600 نفر (300 نفر دختر و 300 نفر پسر) از دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم راهنمایی از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت انتخاب افراد پرخاشگر از مقیاس پرخاشگری گزینش همسالان کریک و گروت پیتر (1995) و ملاکهای پرخاشگری مبتنی بر چهارمین راهنمای تجدید نظر شده تشخیصی و آماری اختلالات روانی (2003) استفاده به عمل آمد. همچنین، برای سنجش تئوری ذهن از آزمون پیشرفته تئوری ذهن هپی (1994) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای مختلف آمار توصیفی، آزمون تحلیل واریانس دو طرفه، آزمون t و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج نشان می دهد عملکرد دانش آموزان عادی در تکالیف تئوری ذهن با عملکرد دانش آموزان پرخاشگر تفاوت معنادار دارد، به طوری که عملکرد دانش آموزان عادی در تکالیف تئوری ذهن بالاتر از عملکرد دانش آموزان پرخاشگر است. در هر دو گروه پرخاشگر و عادی، روند تحول تئوری ذهن با توجه به سن و پایه تحصیلی صعودی است. افزون بر آن، عملکرد گروهها در تکالیف تئوری ذهن با جنسیت ارتباط نداشت و تعامل جنسیت و پایه تحصیلی معنادار نبود.
Machine summary:
به عبارت دیگر، تفاوت بین میانگین های نمره دختران و پسران از نظر آماری معنادار نیست و این نشان می دهد کـه عملکرد دختران در تکالیف تئوری ذهن تفاوتی با عملکرد پسران نداشته است .
جدول ٥: نتایج آزمون تعقیبی شفه برای بررسی نمره های تئوری ذهن دانش آموزان پرخاشگر سه پایة تحصیلی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج آزمون شفه زیر گروه های همگن در جدول ٦ نشان داده شده است .
جدول ٦: زیر گروههای همگن نمره های تئوری ذهن دانش آموزان پرخاشگر سه پایه تحصیلی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج آزمون تعقیبی شفه و زیر گروههای همگن استخراج شده ملاحظه می شود میانگین نمرة تئـوری ذهن دانش آموزان پایة اول و دوم راهنمایی تفاوت معناداری بـا یکـدیگر ندارنـد و در یـک سـطح هـستند، ولـی میانگین بین دو گروه تفاوت معناداری با میانگین دانش آموزان پایة سوم راهنمائی دارد.
برای تحلیل دقیق تر عملکرد آزمودنی های عادی در تکالیف تئوری ذهـن بـا توجه به پایه تحصیلی و تعامل جنسیت با عملکرد از آزمون واریانس دو سویه و نیز آزمون تعقیبی شفه استفاده شـده است که نتایج بدست آمده از این آزمون ها در جدول ٨ و ٩ آمده است .
Theory of mind and epistemological development; The relation between children's second- order false- belief understanding and their ability to reason about evidence.
Theory of mind and emotion, Perspectives in psychology, 6, 3-8.
Cognitive factors and family structure associated with theory of mind development in young children.
Theory of mind and social impariment in children with conduct disorder.