Abstract:
مقایسه صوتشناختی زمان شروع واک همخوانهای انفجاری دهانی آغاز کلمه در تولید گفتار کودکان ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده و شنوا نشان داد که در هر دو گروه از انفجاریهای واکدار و بیواک، میانگین زمان شروع واک کودکان کاشت حلزون، بیشتر از کودکان شنوا بود. به این معنا که در کودکان کاشت حلزون موارد کمتری از پیشواکداری وجود داشت. دلیل آن هم تسلط کمتر کودکان کاشت حلزون بر ارتعاش تارآواها در تولید انفجاریهای واکدار، افزایش آگاهی واجشناختی در کودکان کاشت حلزون و اعمال اغراقآمیز آن، فقدان درونداد حسی در دوره حساس و حیاتی کسب مهارتهای ارتباطی در کسب زبان و گفتار در کودکان کاشت حلزون و نیاز سرنخهای صوتشناختی بیشتـر در حالت پیشافت واکی نسبت به پسافت واکی است. در بیشتــر موارد، کمتــرین مقدار زمان شروع واک به محل تولید لبی و بیشترین آن بهدلیل وجود سطح مقطع بیشتر به محل تولید کام اختصاص داشت. در انفجاریهای واکدار، موارد کمتری از پیشواکداری در کودکان کاشت حلزون نسبت به کودکان شنوا وجود داشت. در بیشتر موارد، به دلیل تفاوت اندازه تارآواها در افراد مذکر و مؤنث و ایجاد اختلاف فشار بین بالا و زیر حنجره، میانگین زمان شروع واک در دختران بیشتر از پسران بود. ثابت شده است که تجربه و یادگیری هرچه زودتر زبان در درک گفتار و تشخیص مرزهای واجی و سرنخهای صوتشناختی اهمیت فراوان دارد، اما کودکان کاشت حلزون دو سال ابتدایی زندگی که دوران طلایی زبانآموزی است را از دست دادهاند و از تجربه زبانی کمتری برخوردارند.
Machine summary:
"مقایسه صوتشناختی زمان شروع واک همخوانهای انفجاری دهانی آغاز کلمه در تولید گفتار کودکان کاشت حلزون شنوایی شده و کودکان شنوا *رحیمه روحپرور **محمود بیجنخان ***سعید حسنزاده ****شهره جلایی *****مجید اشرف گنجوی چکیده واژههای کلیدی: * استادیار زبانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان roohparvar@uk.
در مطالعه حاضر مقدار میانگین متغیر زمان شروع واک به عنوان یک سرنخ صوتشناختی قابل اعتماد برای تمایز همخوانهای واکدار و بیواک از یکدیگر در 48 کودک ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده و 60 کودک شنوا اندازهگیری شد تا مشخص شود که چه تفاوتی بین زمان شروع واک کودکان ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده و شنوا با توجه به متغیرهای محل تولید و واکداری همخوانهای انفجاری وجود دارد.
دلیل این وضعیت میتواند این موارد باشد: تسلط کمتر کودکان کاشت حلزون بر ارتعاش تارآواها در تولید انفجاریهای واکدار؛ افزایش آگاهی واجشناختی در کودکان کاشت حلزون و اعمال اغراقآمیز آن؛ اغلب کودکان کاشت حلزون به دلیل فقدان درونداد حسی در دوره حساس و حیاتی کسب مهارتهای ارتباطی در کسب زبان و گفتار تأخیر دارند؛ ایجاد تمایز واکداری در مقادیر اندک زمان شروع واک در حالت پیشافت واکی به دلیل وجود سرنخهای صوتشناختی کمتر برای کودکان مشکلتر از پسافت واکی است.
نهایتا اینکه، در انفجاریهای واکدار و در محلهای تولید مختلف، بین زمان شروع واک کودکان کاشت حلزون و شنوا تفاوت معنادار وجود داشت؛ و این نشاندهنده این است که یادگیری هرچه سریعتر زبان در تشخیص مرزهای واجی و سرنخهای صوتشناختی اهمیت دارد."