Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه شیوههای مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی است. روش این پژوهش علّی- مقایسهای بود. به منظور انجام پژوهش 90 نفر از مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی (هر گروه 30 نفر) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس سنجش شیوههای مقابله با فشار روانی راجر بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه آماری تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، بین شیوههای مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). مادران کودکان عقب مانده ذهنی نسبت به دو گروه دیگر از شیوههای منفی و ناکارآمد مقابله با فشار روانی به میزان بیشتری استفاده میکنند. این مادران با به کار بردن شیوههای منفی و ناکارآمد، فشار روانی را در خود افزایش میدهند. مادران کودکان عقب مانده ذهنی از شیوههای مرور هیجانی (نشخوار ذهنی)، بازداری هیجانی، مقابلهی انفصالی و مقابله اجتنابی، مادران کودکان فلج مغزی از شیوه موفقیتگرایی سمی و مادران کودکان عادی از شیوههای کنترل شخصی و انعطافپذیری (که شیوههای مثبت و کارآمد است) به میزان بیشتری استفاده میکنند.
Machine summary:
"در تبیین این یافته میتوان گفت که اهداف عملکرد- رویکرد تبعیت از هنجار و انگیزش بیرونی را شامل میشود (الیوت و چرچ، 1998)، لذا هر دو گروه از دانشآموزان در رویارویی با موقعیت تکلیف یا ساختار هدف کلاسی و همچنین، نوع برخورد معلم (ایمز، 1992) میتوانند سبک تفکر نوع اول را ترجیح دهند یا از آن دوری کنند؛ به این صورت که دانشآموزان هر دو گروه، sins etal Church etal Buehl اگر با تکلیف یا ساختارکلاسی روبه رو شوند که در آن بافت، به درگیری عمیق با تکلیف تاکید میشود، که نیازمند ترجیح سبک تفکر نوع اول است (استرنبرگ، 1997) و در عین حال، اکثر دانشآموزان کلاس از این ساختار حمایت میکنند، که به نوعی بیانگر پیروی از هنجار یا گرایش به هدف عملکرد-رویکرد را ایجاب میکند، در چنین موقعیتی سبک تفکر نوع اول میتواند در تأثیر اهداف عملکرد-رویکرد بر عملکرد تحصیلی نقش میانجی را داشته باشد (محمودی، 1390)، این یافته مشترک بین دوگروه از دانشآموزان تیز هوش و عادی میتواند نشان دهد که تیز هوشی با تعریف پیاژه 1 از هوش مبنی بر توانایی سازگاری فرد با محیط (سیف، 1388: 354) منطبق است.
Implicit theories of intelligence, Goal orientation cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck"s model with returning to school adults: Contemporary educational psychology, 30, 43-59.
A study of intrinsic motivation, achievement goals and study strategies of Hong Kong Chinese secondary students: Online available from: <URL:http://www.
multiple goals perspective approach (high mastery and performance approach/low performance avoidance) مقایسه شیوههای مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی سارا آقابابایی1*، نسیم استکی آزاد2، احمد عابدی3 1- دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران sara."