Abstract:
اصول حدیثی، کتاب هایی هستند که در عصر معصومان (ع) نگاشته شده اند. یکی از این نوشته ها به «اصل زید نرسی» معروف است. هرچند نرسی از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام بود، در توثیق و تضعیف وی و میزان اعتبار کتابش، آرای متفاوتی مطرح شده است. این مقاله در صدد شناسایی و سنجش اعتبار اصل زید است و سعی شده آرای گوناگون، بررسی شده و اطلاعاتی که می تواند به اعتبارسنجی کتاب کمک کند، گردآوری و تحلیل شود. این پژوهش توانسته است، جامع ترین اطلاعات تحلیلی را درباره زید نرسی و اصل وی، در قالبی نو و بر اساس استانداردهای اعتبارسنجی منابع حدیثی شیعه ارائه کند.
Machine summary:
اکنون این پرسش مطرح است که: آیا نسخۀ موجود از کتاب زید نرسی، همان نسخهای است که نزد نجاشی بوده و بزرگان آن را روایت کردهاند؟ آیا نسخهای که علامه مجلسی یافته، همان اصل زید نرسی است؟ اگر چنین باشد، طریق آن از بهترین طرق خواهد بود.
"/> در حاشیۀ نسخۀ خطی اصل نرسی متعلق به شیخحر عاملی نیز احتمال تقیهای بودن روایت<FootNote No="412" Text=" این احتمال پذیرفته نیست، زیرا با توجه به روایات روشن میشود، دیدگاه اهلسنت این بوده که زمین هیچگاه از پیامبر ظاهری خالی نبوده است.
<FootNote No="424" Text=" با توجه به اینکه نرسی در کتابش، روایاتی علیه غلات و گروههای منحرف آورده، این احتمال تقویت میشود که آنها در یکی از متون وی که قابلیت تحریف داشت، دست برده باشند تا اصل وی را مخدوش و مضطرب جلوه دهند؛ مخصوصا اینکه موضوع نزول خدا به آسمان دنیا آنقدر مورد تحریف واقع شده که در بین عوام به شهرت رسیده بود و چنین متنی قابلیت خوبی برای تحریف داشت.
برای درصد قابل توجهی از روایات اصل نرسی میتوان شواهدی از کتابهای حدیثی آورد و یا عینش را در آن کتابها یافت؛ برای نمونه، علامه مجلسی در مقدمۀ بحارالانوار، اصل مزبور را از مصادر خود به شمار آورده و تمام 51 روایت اصل را در بحارالانوار جمعآوری کرده است، و این نشان از میزان اعتماد ایشان به متن احادیث کتاب مورد نظر دارد.