Abstract:
در دهه های اخیر جامعه ایران شاهد تضادها و اختلافهایی میان والدین و فرزندان شده است. این اختلاف ها و تضادها در نهایت منجر به
پدیده شکاف نسلی شده است. این مقاله تلاش کرده است به بررسی رابطه رسانه ملی با میزان شکاف نسلی بپردازد.این تحقیق از این
جهت مورد اهمیت قرار دارد که به نقش تلویزیون پرداخته و نشان داده رسانه ملی تا چه اندازه موجب افزایش شکاف نسل ها شده و
تا چه اندازه موجب کاهش شکاف نسل ها گردیده است. در این مقاله از نظریه مانهایم استفاده شده است . او جایگاه نسلی را حوزه
کسب تجربه می داند و افرادی که در زمانی یکسان و فضای فرهنگی - اجتماعی یکسان متولد شده اند و وقایع تاریخی مشابهی را
تجربه کرده اند مرتبط می داند، این پژوهش از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه در دو دانشگاه آزاد، علوم تحقیقات و تهران شرق و
با یک نمونه 414 نفری انجام شده است. تکنیک های آماری استفاده شده شامل جداول فراوانی و شاخصهای مرکزی،استفاده از
ضرایب همبستگی و تحلیل واریانس بوده است. یافته ها نشان می دهد به طور کلی شکاف نسلی میان والدین و فرزندان وجود ندارد و
نوعی اتفاق نظر میان آنان وجود دارد.لیکن این اتفاق نظر در برخی از حوزه ها بیشترو در برخی از حوزه ها کمتر می باشدبه عبارتی در
زمینه نماز خواندن، روزه گرفتن و دوستی دختر و پسر، بیشترین اتفاق نظر ودر زمینه دیدار اقوام، نحوه گذران اوقات فراغت و خرید
وسایل زندگی کمترین اتفاق نظر وجود داشته است. همچنین یافته ها نشان می دهد فرزندانی که تمایل بیشتری به دیدن سریال های
خارجی داشته اند شکاف بیشتری میان آنان و والدینشان وجود داشته است. نتایج این تحقیق حاکی از آنست که رسانه ملی بر شکاف
نسلی تاثیر چندانی نداشته است.
In recent decades, Iran society has seen conflicts between parents and children. These conflicts finally led to the generation
gap phenomenon. This paper has tried to study the relationship between national media and generation gap. This research is
important because it studies role television and shows to what extent it causes to increase generations gap and to what extent
it caused to decrease the generations gap. In this paper, Mannheim theory has been used. He regards the generation position
as field of acquiring experience and included the persons who were born at the same time and under the same socio-cultural
conditions and experienced the similar historical events. This research has been done using the survey method and
questionnaire in two Islamic Azad Universities, Sciences and Research Branch and East Tehran Branch including 414
participants. The used statistical techniques included tables of frequency and central indices , correlation coefficient and
variance analysis. Findings show that generally there is no generation gap between the parents and children and there is
general consensus between them. However, this consensus is higher in some fields and lower in some other fields. On the
other hand, there is the highest consensus in praying, fasting, girl and boy friendship and there is the lowest consensus in
visiting the relatives, spending leisure time and shopping. Findings also show that there is more generation gap between the
children who are more willing to watch foreign serials and their parents. Results of this research show that the national media
is not effective on the generation gap.