Abstract:
امروزه همة کوشش هایی که مدیریت شهری در خصوص افزایش خدمات به کار می برند، برای بدست آوردن رضایت بیشتر شهروندان می باشد و این امر به ویژه برای شهرداری ها، هدف ایده آل بسیار بزرگی است و بخش عمده ای از آن از طریق ارائة خدمات به شهروندان محقق می شود. هدف تحقیق به دست آوردن توصیفی نسبتا دقیق از وضعیت رضایتمندی شهروندان از عملکرد خدماتی شهرداری گرگان، بر اساس مدل کانو در غالب نیازهای (اساسی، عملکردی و هیجانی) می است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی می باشد که به شیوة میدانی انجام گرفت هاست. جامعة آماری، کلیة شهروندان ( 343977 نفر ) شهر گرگان که از خدمات شهرداری استفاده می کنند و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر استمی که به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد که شهروندان از عملکرد شهرداری در زمینة نیازهای انگیزشی با ضریب رضایت 0/790 ) نسبت به نیازهای عملکردی با ضریب رضایت ( 712 /0) و نیازهای اساسی با ضریب ( 0/436) رضایت بیشتری دارند.
Today all efforts and attempts which the urban management are implemented for increasing the services، are to increase citizens'' satisfaction. This purpose is a great ideal for municipalities and much of it will be achieved through the provision of services for citizens. The research aims is to gain a fairly accurate description of the status of the citizens'' satisfaction about the services of Gorgan Municipality based on Kano model in most of the requirements including main requirements، functional and incentive. This research from objective point of view is an applied one and is a descriptive-surveying type which is made by field method. The statistical society is all citizens(343977 people) of Gorgan city that use municipality services. This research is based on Cochran''s formula on a sample size of 384 people Who were randomly selected and studied. Findings suggest that the citizens had more satisfaction about the services of municipalities in respect of motivational needs (0.790) basic requirements (0.712) and political needs 0.436)