Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش خانواده، مدرسه، و همالان در بزهکاری دانشآموزان شهر مشهد بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل دانشآموزان دبیرستانی سال سوم دبیرستانهای ناحیة 5 شهر مشهد در سال تحصیلی 139۱ -139۲ بوده است که درمجموع 400 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدهاند. چهارچوب نظری تحقیق نیز مبتنیبر سه نظریة پیوند اجتماعی، یادگیری اجتماعی، و برچسبزنی است. بر اساس یافتههای پژوهش، متغیر باور در میان دانشآموزان پسر بیشترین قدرت تبیینکنندگی بزهکاری را داشته است. در صورتی که در میان دانشآموزان دختر، پیوند افتراقی بیشترین قدرت تبیینکنندگی بزهکاری را داراست. این یافتهها همچنین نشان میدهد که متغیر باور مهمترین متغیری است که به طور معناداری قادر به تبیین و پیشبینی تغییرات بعد تخریب اموال، سرقت، تخلفات منزلتی، و مصرف مواد است. در مورد بعد خشونت نیز، متغیر پیوند افتراقی نسبت به سایر متغیرها از قدرت پیشبینی بیشتری برخوردار است
Machine summary:
این یافته ها همچنین نشان می دهد که متغیر باور مهم ترین متغیری است که به طور معناداری قـادر بـه تبیـین و پـیش بینـی تغییرات بعد تخریب اموال ، سرقت ، تخلفات منزلتی ، و مصرف مواد اسـت .
هم اکنون روابط با همالان نیز به کانون مطالعة بزهکاری تبدیل شده است ؛ زیـرا نوجوانـان بیشتر اوقات خود را با دوستانشان می گذرانند، اهمیت بیشتری بـه آن هـا مـی دهنـد، و در طول این مدت ـ نسبت به هـر زمـان دیگـری در مسـیر زنـدگی ــ بیشـتر از آن هـا تـأثیر می پذیرند (١١١٠ :٢٠٠٥ ,Haynie and Osgood).
این مطالعه در پی بررسی و تبیین رفتارهای بزهکارانه و عوامـل مـؤثر در آن از دیدگاه سه نظریة پیوند اجتماعی (social bonding theory)، یـادگیری اجتمـاعی (social learning theory)، و برچسب زنی (labeling theory) در میان دانش آمـوزان دختـر و پسر سال سوم دبیرستان های ناحیة ٥ شهر مشهد است .
یافته ها حاکی از آن اسـت که در رفتار بزهکارانه فقـط بزهکـاری همـالان سـهم معنـاداری دارد؛ یعنـی هرقـدر میـزان بزهکاری همالان بیشتر باشد، شیوع رفتار بزهکارانه بیشتر می شـود (٢٠٠٠ ,Kim and Goto) در مطالعه ای با عنوان «رابطة پیوستگی به خانواده و مدرسه با بزهکـاری نوجوانـان در میـان اجتماعات و گروه های مختلف »، متغیر پیوستگی به خانواده و مدرسه در مورد پنج شـکل از بزهکاری در میان نوجوانان بررسی شده است .
یافته های تحقیق حاکی از آن است کـه بـه طور کلی پیوستگی نوجوانان به خانواده و مدرسه ، تمایل آن ها را به اشکال پنج گانـة مـذکور (بدون درنظرگرفتن شرایط اجتماعی ، جنسیت ، یا گروه قومی ) در هر سه بعد فراوانی ، درجة انتشار، و شدت بزهکاری کاهش می دهد (٢٠٠١ ,.