Abstract:
هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اکتشافی نقش دین و دینداری دانشجویان در مصرف انواع مسئولیت پذیری گونه های موسیقایی بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است و داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده اند. حجم نمونه آماری از طریق فرمول کوکران، 373 نفر برآورد شد که به منظور افزایش دقت، به 400 نفر افزایش یافت. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شده است. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد دین می تواند افراد را از مصرف گونه های غربی مانند تکنو، رپ و هوی متال بازدارد و مصرف گونه هایی به ظاهر ایرانی که رنگ و بوی غربی دارد را محدود کند. نتیجه گیری: با توجه به وضعیت موجود، به نظر می رسد ارزشها، نمادها و انتقادهای دینی از ایدئولوژی مصرف گرایی بی حد و حصر و تجمل گرایانه می تواند چاره ساز باشد. پژوهش حاضر نشان داد که دینداری می تواند در جهت دهی و بازدارندگی از مصرف بعضی از گونه های موسیقی، تاثیرگذار باشد
Machine summary:
"با این حال، مطالعات اندکی چه در خارج و چه در داخل کشور، در رابطه با تأثیر دین و دینداری بر الگوهای مصرف کالاهای مادی و فرهنگی به طور عام و انواع گونه های موسیقایی به طور خاص انجام گرفته است .
جدول ٤: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب انواع مختلف موسیقی و شاخص مصرف موسیقی کل (رجوع شود به تصویر صفحه) 2/6 کمترین نوع موسیقی مصرفی مربوط به موسیقی مذهبی (٢/٢٧ از ٥) است که شاید یکی از دلایل آن، حجم کم تولیدات در این عرصه است و نوع گون] تولید شده در این زمینه نیز مطابق ذائقۀ قشر دانشجو نبوده است .
جدول ٨: تحلیل عاملی انواع موسیقی و شاخص دینداری به دو عامل (رجوع شود به تصویر صفحه) این یافته ها میتواند تأییدگر مباحثی باشد که در بیان مسئله ذکر شد و در ادبیات تحقیق آمد؛ یعنی متغیر دینداری میتواند در جهت دهی به نوع موسیقی مصرفی پاسخگویان مؤثر باشد و آنها را از مصرف بعضی گونه های غیر اسلامی و غربی یا با رنگ و بوی غربی، بازدارد.
همچنین اشاره شد که در جامعۀ امروز ایران به دلیل تبلیغات وسیع و حجم تولیدات انبوه که مصرف گونه های غیر ایرانی را تشویق میکنند، اجتناب از مصارفی که به قصد سود هر چه بیشتر برای سرمایه داری غرب است ، ناممکن یا دشوار به نظر میرسد.
پژوهش حاضر تلاشی بود برای بررسی اکتشافی نقش دین در مصرف موسیقی دانشجویان دانشگاه مازندران؛ اما دستیابی به سازوکارهای علی و نحوة تأثیر سایر متغیرها، مانند پایگاه اجتماعی و اقتصادی، به پژوهشهای بیشتری نیاز دارد.
"Highbrow Cultural Consumption and Class Distinction in Italy, Israel, West Germany, Sweden, and the United States"."