Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کمالگرایی، جهتگزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1390 به تعداد 8000 نفر بود. از میان این تعداد نمونهای به حجم110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسو، کمالگرایی تری– شورت و جهتگزینی هدف پیشرفت الیوت و مک گریگوری جمعآوری شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان میدهد کمالگرایی، جهتگزینی هدف تسلط و عملکرد تحصیلی پیشبین معنیدار فرسودگی تحصیلی است. عملکرد تحصیلی، جهتگزینی هدف تسلط و کمالگرایی مثبت به طور منفی و معنیدار و کمالگرایی منفی به طور مثبت معنیدار پیشبین فرسودگی تحصیلی است.
Machine summary:
عملکـرد تحصیلی، جهت گزینی هدف تسلط و کمال گرایی مثبت بـه طـور منفـی و معنـیدار و کمـال گرایـی منفی به طور مثبت معنیدار پیش بین فرسودگی تحصیلی است .
سوالات پژوهش : ١- آیا بین کمال گرایی مثبت و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد؟ ٢- آیا بین کمال گرایی منفی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد؟ ٣- آیا بین هدف عملکرد گرایش و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد؟ ٤- آیا بین هدف تسلط و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد؟ ٥- آیا بین هدف عملکرد اجتنابی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد؟ ٦- آیا بین فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد؟ ٧- کدام یک از متغیرهای کمال گرایی، جهت گزینی هـدف و عملکـرد تحصـیلی ، فرسـودگی تحصیلی را پیش بینی کننده معنیدار فرسودگی تحصیلی دانشجویان هستند؟ پیشینه ی پژوهش فردنبرگر (١٩٧٤) برای اولین بار ساختار فرسودگی را در الگوی استرس مرتبط بـا کـار بیـان کرد.
نتایج پژوهش زانگ و همکاران (٢٠٠٧ ,Zhang)، نشان داد که جنبه های منفی کمال گرایی از جملـه تردید در مورد تواناییها و نگرانی در مورد اشتباهات به طور مثبت بـا فرسـودگی تحصـیلی ارتبـاط دارد.
چـن و همکـاران (٢٠٠٩ ,et al &Chen )، در پژوهشی نشان دادند که کمال گرایی مثبت ارتباط منفی و کمال گرایی منفی ارتبـاطی مثبـت بـا فرسودگی در بین ورزشکاران دارد.
نتایج پژوهش مانتا (٢٠١٠ ,Moneta)، نشان داد کـه نیـاز بـرای پیشـرفت بـه طـور مسـتقیم پیش بینی کننده هر یک از مولفه های سه گانه فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان است .
نتایج پژوهش ها نشان میدهند که فرسودگی تحصیلی به طور منفی بـا تعهـد و عملکـرد تحصـیلی همبسته است (٢٠١٠ ,et al &Salanva ,٢٠٠٧ ,et al &Breso ,٢٠٠٤ ,et al &Yang ).
یافته دیگر این پژوهش آن است که بین هدف عملکرد گـرایش و فرسـودگی تحصـیلی دانشـجویان رابطه منفی معنیدار وجود دارد.