Abstract:
هدف از این مقاله بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و بروندادهای نقش معلمان تازه کار است . معلمانی که سابقه کاری بین ٠تا ٥ سال دارند. درسال ١٣٩٠، تعداد آنها در شهر تهران ٢٩٣ نفر بوده است . که همه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه جامعه پذیری سازمانی و پیامد های نقش جونز استفاده شده است برای کسب روایی پرسش نامه نظر صاحب نظران را جویا شدیم و پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و مقدار آن ٧٣/ ٠ به دست آمد. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی (میانه ، میانگین ، درصد و ...) و تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون ) استفاده شده است و از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج به دست آمده مبین این نکته است که بین جامعه پذیری سازمانی و بروندادهای نقش معلمان رابطه معناداری وجود دارد و بین جامعه پذیری سازمانی و جهت یابی نقش رابطه مثبت و بین جامعه پذیری سازمانی و ابهام و تعارض نقش رابطه منفی برقرار است . این نتایج بیانگر اهمیت جامعه پذیری سازمانی در مراکز آموزشی است . ضرورت این فرایند زمانی بیشتر احساس میشود که این فرایند منجر به رسیدن به هدف غایی کل نظام آموزشی یعنی یادگیری دانش آموزان میشود .
Machine summary:
و ٠/٠٠٠ = p است که نشان مي دهد بين دو متغير رابطه معناداري وجود دارد و از آنجا که ضريب همبستگي مثبت است رابطه آن مستقيم مي باشد يعني با افزايش جامعه پذيري سازماني، جهت يابي نقش معلمان نيز بهتر ميشود.
- است و ٠/٠٠٠= p که نشان مي دهد بين دو متغير رابطه معناداري وجود دارد و از آنجا که ضريب همبستگي منفي است ، رابطه آن معکوس مي باشد يعني با افزايش جامعه پذيري سازماني ، تعارض نقش معلمان نيز کمتر مي شود.
يافته ها در مورد سؤال (١) نشان داد که ضريب همبستگي بين جامعه پذيري سازماني معلمان و جهت يابي نقش ٠/٥١٥ = R است که نشان مي دهد بين دو متغير رابطه معناداري وجود دارد و از آنجاکه ضريب همبستگي مثبت است ، رابطه آن مستقيم است .
اين يافته با يافته هاي کاچرن (٢٠٠١)، کرو(٢٠٠٧)هماهنگ و همسو است اين مطلب بيانگر اين نکته است که براي کاهش تعارض نقش در بين معلمان ، جامعه پذيري سازماني اهميت چشمگيري دارد.
يافته ها در مورد سؤال (٣) نشان داد که ضريب همبستگي بين جامعه پذيري سازماني معلمان و ابهام نقش ٠/٣٨١- = R است که نشان ميدهد بين دو متغير رابطه معناداري وجود دارد و از آنجا که ضريب همبستگي منفي است رابطه آن معکوس مي باشد.
اين مطلب بيانگر اين نکته است که براي افزايش وضوح نقش در بين معلمان ، جامعه پذيري سازماني اهميت چشمگيري دارد.
D. , 2001, Role Outcome of School Division Socialization Tactics for Middle School Principals in Virginia, Unpublished Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia.