Abstract:
خطرپذیری یکی از حیطه های با اهمیت در علوم اقتصاد عصببنیان است. هدف از این پژوهش بررسی خطرپذیری در موقعیت پایه و مقایسه آن با دو موقعیت با نیاز کم و نیاز زیاد و ارتباط آن با ارزش های فرهنگی بوده است. در این پژوهش مقطعی موردپژوهی، 391 جوان ایرانی با استفاده از یک آزمون ضمنی خطرپذیری و پرسشنامه ارزش های فرهنگی، بررسی شدند. از آزمون آماری اندازه گیری مکرر برای مقایسه تصمیم گیری در سه موقعیت استفاده شد و از همبستگی پیرسون برای بررسی همبستگی ارزش های فرهنگی با تصمیم گیری استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد در شرایط با نیاز بالا میزان خطرپذیری بیشتر است. در خصوص ارزش های فرهنگی، مردگرایی، تحمل ابهام و ساختار قدرت متمرکز ارتباط مستقیمی با تصمیم گیری پرخطر در شرایط معمول داشت ولی در شرایط با نیاز بالا این ارتباط معنیدار نبود. بر اساس یافته های این پژوهش ، نیاز، اصلی ترین عامل تصمیم گیری پرخطر در جوانان ایرانی است و ارزش های فرهنگی را نیز متاثر می سازد. پیشنهاد می شود آموزش های مربوط به تصمیم گیری پرخطر در افراد با موقعیت اجتماعی اقتصادی ضعیف در اولویت قرار گیرد.
Machine summary:
بر اساس یافتههای این پژوهش ، نیاز، اصلیترین عامل تصمیم گیری پرخطر در جوانان ایرانی است و ارزشهای فرهنگی را نیز متأثر میسازد.
طیف وسیعی از مطالعات حیوانی و انسانی سازوکارهای عصبی مشخصی را برای بازنمایی ارزش، پاداش و خطر شناسایی کردهاند که عوامل مهمی در رفتار اقتصادی است (2008 Huettel, Platt & ؛Montague, 2008 Rangel, Camerer & ).
همان گونه که جدول شماره (3) نشان میدهد بین ابعاد قدرتمداری، تحمل ابهام و مردانگی با خطر پذیری در شرایط معمول ارتباط معنیداری وجود دارد؛ این رابطه برای تحمل ابهام مثبت است، یعنی افراد با تحمل ابهام بالاتر خطرپذیری بیشتری دارند ولی برای قدرتمداری و مردانگی رابطه منفی است و اعتقاد به قدرت متمرکز خطرپذیری را بالاتر میبرد.
جدول شماره 3: مقایسه خطرپذیری در شرایط متفاوت تصمیمگیری رجوع شود به تصویر صفحه مأخذ: نتایج پژوهش بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد در شرایط نیاز، تصمیمگیری پرخطر بیشتر است.
Wang(2012) Johnson, Dariotis & ، در مطالعهای نشان دادند که جوانان در شرایط هیجانی تصمیمگیری پرخطر بیشتری دارند تا در شرایط با بار هیجانی کمتر.
نکته مهم این است که در شرایط نیاز کم و نیاز زیاد، هیچ یک از ابعاد فرهنگی رابطه معنیداری با انتخاب آزمودنیها نشان نداد.
The purpose of present study is evaluation of risk taking in three conditions of high requirement, low requirement and no requirement statement and correlation of it to cultural values.
Repetitive measure test of ANOVA performed for comparing three decision making conditions and Pearson test performed for evaluation of correlation between cultural values and risk taking.