Abstract:
انسان به سمتی که مینگرد، حرکت میکند. این نگرش انسان است که به زندگی او جهت میدهد و در سرتاسر زندگی او را هدایت میکند. پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی نگرش سیاسی – اجتماعی نوگرای دانشجویان و عوامل موثر برآن همچون خانواده و دانشگاه بپردازد. چارچوب نظری پژوهش، تلفیقی از نگرههای دانشمندانی همچون دیویی، هگل، آدورنو و فروم است. روش تحقیق، پیمایشی است. نمونه مورد نظر (360 نفر) به شیوه سهمیهای از میان تمامی دانشجویان دانشگاه اصفهان انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، با توجه به سطح سنجش متغیرهای مورد بررسی، از آمارههای توصیفی و آمارههای استنباطی استفاده شده است. کلیه عملیات اجرایی پردازش دادهها با استفاده از نرمافزار Spss و Amos انجام شده است. میانگین نمره نوگرایی کل پاسخگویان نشان میدهد که میزان نوگرایی دانشجویان در حد بالایی است. یافتهها همچنین حاکی از آن است که بین هر دو بعد الگوهای ارتباطی خانواده و نگرش سیاسی - اجتماعی نوگرای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. در حالی که جهتگیری گفت و شنود رابطه مستقیم دارد، بعد همنوایی خانواده رابطهای معکوس با نوگرایی دانشجویان داشته است. میان دیگر متغیر مستقل تحقیق، یعنی نفوذ اجتماعی – سیاسی دانشگاه با نگرش دانشجویان رابطه معناداری وجود نداشت. دو متغیر جنسیت و پایگاه اجتماعی – اقتصادی دانشجویان نیز رابطه معناداری با نگرش سیاسی – اجتماعی نوگرا داشتهاند.
Machine summary:
"به همین دلایل، این تحقیق در پی آن است تا به بررسی تأثیرات خانواده و نسبت میان دو الگوی عمده خانواده یعنی الگوی گفت و شنود و الگوی همنوا با نگرش سیاسی – اجتماعی نوگرای دانشجویان دانشگاه اصفهان بپردازد.
از آنجا که الگوهای ارتباطی خانواده دارای دو بعد اصلی است بنابراین فرضیههای آن عبارتند از: میان الگوی ارتباطی گفت و شنود خانواده و نگرش سیاسی – اجتماعی نوگرای دانشجویان رابطه وجود دارد.
جدول 8- بررسی تفاوت نگرش سیاسی – اجتماعی بر حسب جنسیت متغیر وابسته جنسیت تعداد میانگین اختلاف میانگین مقدار من یو ویتنی سطح معنیداری نگرش سیاسی - اجتماعی مرد 136 51/126 7/1 5/13296 04/0 زن 224 81/124 برای تحلیل این فرضیه از آزمون من ویتنی که معادل ناپارامتری آزمون تی با دو گروه مستقل است استفاده شده است؛ همانگونه که نتایج جدول نشان میدهد بین جنسیت با نگرش سیاسی اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد زیرا در این مورد سطح معناداری به دست آمده از 05/0 کمتر است و نشان میدهد که تفاوت بین دو گروه زنان و مردان از نظر آماری معنادار است و مردان نوگراتر از زنان هستند.
در این مورد برای centrality Rokeach تحقیقات آتی پیشنهاد میشود که برای شناسایی بهتر تأثیرات و تغییرات دانشگاه بر روی نگرش سیاسی – اجتماعی دانشجویان از روش تحقیق کیفی و به لحاظ زمانی طولی استفاده شود چرا که پدیدههای ذهنی همچون نگرش نسبت به سایر پدیدههای عینیتر پیچیدگی بیشتری دارد که برای درک عمیقتر آن و کندوکاو ظریفتر روشهای کیفی مناسبترند."