Abstract:
هدف این مقاله بررسی ویژگیهای لازم برای مدیران مراکز پیشدبستانی است. روش تحقیق اسنادی (کتابخانهای) و جامعة آماری کلیة متون موجود در این زمینه بوده و نمونهگیری نداشته است. ابزار مورد استفاده فیشبرداری بوده و نتایج بهصورت کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. مدیران مراکز قبل از دبستان مانند مهدهای کودک و آمادگیها، بهعنوان یک سازمان آموزشی کوچک بهدلیل ظرافت و حساسیت کار به کودکان در سنین پایینتر، باید از ساختار شخصیتی خاص و تواناییهایی برخوردار باشند تا به آسانی بتوانند مسائل و مشکلات کودکان را دریابند و برطرف کنند. از جملة این ویژگیها میتوان به علاقه به کودک، اعتمادبهنفس، قدرت سازگاری، برنامهریزی راهبردی، تصمیمگیری، توجه به وسایل ارتباط جمعی، اطلاع از مسائل مالی، علاقهمندی به گردش علمی و مطالعه نشریات علمی مربوط به خردسالان اشاره کرد.
Machine summary:
"مدیران مراکز قبل از دبستان مانند مهدهای کودک و آمادگیها، بهعنوان یک سازمان آموزشی کوچک بهدلیل ظرافت و حساسیت کار به کودکان در سنین پایینتر، باید از ساختار شخصیتی خاص و تواناییهایی برخوردار باشند تا به آسانی بتوانند مسائل و مشکلات کودکان را دریابند و برطرف کنند.
مدیران مراکز پیش از دبستان، مانند مهدهای کودک و آمادگیها، بهعنوان یک سازمان آموزشی کوچک بهدلیل ظرافت و حساسیت کار با کودکان در سنین پایینتر، باید از ساختار شخصیتی خاصی برخوردار باشند تا به آسانی بتوانند مسائل و مشکلات کودکان را دریابند و برطرف کنند.
مدیر همچنین باید امکان بازدید کودکان از اماکن عمومی مانند پارکها، موزهها و نمایشگاهها را فراهم آورد تا آنها از محیط اجتماعی و محل زندگی خود، آگاهی و اطلاعات لازم را بهدست آورند و در نتیجه، شناخت خود را از مسائل و امور مختلف جامعه گسترش دهند.
مدیر باید به کارکردن با کودکان خردسال علاقهمند باشد و در هر شرایطی با رفتاری صمیمانه و آکنده از عطوفت و مهربانی آنان را بپذیرد؛ زیرا کودک در غیاب والدین و در کنار اولیای کودکستان باید احساس امنیت کند و نیازهای عاطفیاش برطرف شود باید امکان بازدید کودکان از اماکن عمومی مانند پارکها، موزهها و نمایشگاهها را فراهم آورد تا آنها از محیط اجتماعی و محل زندگی خود، آگاهی و اطلاعات لازم را بهدست آورند و در نتیجه، شناخت خود را از مسائل و امور مختلف جامعه گسترش دهند"