Abstract:
آیه شریفه «یا بنی ا سرائیل اذکروا نعمتی التی ا نعمت علیکم و ا نی فضلتکم علی العالمین» دو بار در قرآن تکرار شده است. خدای متعال در این آیه از بنی اسرائیل خواستار یادآوری نعمت هایی می شود که به آنها عطا فرموده است. قرآن کریم در آیات مختلفی به بیان گوشه هایی از این نعمت ها پرداخته است. نجات بنی اسرائیل از چنگال آل فرعون، ارسال پیامبران کثیر، نزول تورات و من و سلوی، سایه افکندن ابر در بیابان سوزان و جوشش چشمه ای از سنگ به عنوان بخش هایی از نعمت های الهی بر بنی اسرائیل است. آیه مورد بحث بیانگر برتری بنی اسرائیل و یهودیان بر جهانیان است، اما وجود آیاتی ناظر به برتری امت پیامبر’ و نیز مورد لعن و نفرین قرارگرفتن عده ای از بنی اسرائیل، موجبات تعارض با این آیه را فراهم آورده است. تبیین دقیق «بنی اسرائیل»، «وجوه تفضیل آنان» و «عالمین» در این آیه، باعث روشن شدن تفسیر آیه و رفع تعارضات در آن خواهد شد. این مقاله بیانگر آن است که آیه شریفه مورد بحث، در این سه ناحیه عام و مطلق نیست.
Machine summary:
"در میان آیات مربوط به بنیاسرائیل آیه شریفه «یا بنی إسرائیل اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم و أنی فضلتکم علی العالمین» دو بار در سوره بقره تکرار شده است.
همچنین با توجه به اینکه همه افراد بنیاسرائیل از نظر درجه ایمان و تقوای الهی یکسان نیستند، مشخص میگردد که مقصود از بنیاسرائیل، انسانهای مؤمن از این قوم است؛ زیرا براساس آیات قرآن کریم خدا کافران این قوم را مورد نفرین و لعنت خود قرار داده است: من الذین هادوا یحرفون الکلم عن مواضعه ...
ـ مقصود از نعمتهایی که خداوند به بنیاسرائیل عطا فرموده، بخش قابل توجه آن نعمتهای دنیوی است که نخستین آن نجات بنیاسرائیل از آل فرعون است، چنانکه آیات شریفه قرآن کریم نظیر: «اذکروا نعمة الله علیکم إذ أنجاکم من آل فرعون» بهصراحت از این موضوع بهعنوان نعمت خداوند بر بنیاسرائیل یاد کرده است.
ـ این آیه نمیتواند بیانگر برتری مطلق بنیاسرائیل و یهودیان بر تمامی جهانیان باشد؛ زیرا از سویی آیه مورد بحث بهوسیله آیه شریفه «کنتم خیر أمة أخرجت للناس» که خطاب به امت پیامبر| است، تخصیص زده شده است، همانگونه که شأن نزول آیه نیز بهروشنی بیانگر این مطلب است و از سوی دیگر در آیاتی از قرآن کریم برخی از بنیاسرائیل به سبب عصیان و خروج از ایمان مورد غضب و لعنت خداوند قرار گرفتهاند."