Abstract:
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 93-92 برابر 1950 نفر می باشد .حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 320 نفر برآورد گردیده است. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای و در دل خوشه ها از روش طبقه ای نسبتی استفاده شده است.با مطالعه مبانی و پیشینه تحقیق، مولفههای الگوی ارزشیابی استخراج و زیر طبقات هر مولفه نیز به طور جداگانه مشخص شدند. سپس با الهام از مولفه های اصلی و فرعی ابزار پژوهش در قالب پرسش نامه 80 سوالی بسته پاسخ در طیف لیکرت تنظیم گردید. روایی پرسش نامه با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با بهره گیری از تکنیک آلفای کرونباخ 95% محاسبه گردید.نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان دادکه هفت مولفه تعهد حرفهای، فعالیت های پژوهشی، توسعه حرفه ای، تدریس و فعالیت های آموزشی، مشاوره، خدمات اجرایی و علمی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی الگوی ارائه شده مورد تایید هستند.
Machine summary:
"یافته ها اهم یافتهها و الگوی پیشنهادی با توجه به سؤالات پژوهش به شرح زیر است : سوال یکم :مؤلفه های الگوی ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی کدام ها هستند؟ برای پاسخ به سؤال فو ، هفت مؤلفۀ تعهد حرفه ای- پژوهشی- توسعه حرفه ای- تدریس و فعالیت های آموزشی- مشاوره- خدمات اجرایی و علمی- فعالیت های اجتماعی و سیاسی الگوی عملکرد اعضای هیأت علمی از مبانی نظری و پیشینه تحقیق استخراج شدند و با استفاده از آزمونt تک نمونهای مورد آزمون قرار گرفتند."