Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان بود.روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیهای پژوهش شامل 100 نفر (54 دختر و 46 پسر) از دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 91-1390 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل قـرار گرفتند. آزمودنیهای گـروه آزمایش بـه مدت 12 جلسه آموزشهای راهبرد کمکخواهی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه دادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای دانشآموزان گروه آزمایش در پسآزمون حل مسأله ریاضی بالاتر از گروه کنترل شده است. بنابراین آموزش راهبرد کمک خواهی منجر به افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان میگردد.پژوهش حاضر کاربردهایی برای معلمان ریاضی دارد که میتوانند از این راهبردها برای پیشرفت درس ریاضی استفاده کنند.
Aim: Aim of this research was to determine the effectiveness of help seeking strategy on math problem solving performance. Research method was quasi-experimental with pretest and posttest design with control group. Research participants included 100 (54 Femal & 46 male) second grade high school students in the City of Ahar in the academic year 2011-12 who were selected using multi-stage random cluster sampling and were randomly placed in experimental and control groups. Students in the experimental group received help seeking strategy trainings for 12 sessions. At the same time, the control group continued their regular classroom programs. Results of covariance analysis showed that scores of the experimental group students in mathematical problem solving posttest were higher than the control group. This research has implications for math teachers who can use these strategies for math achievement.
Machine summary:
"1- Ja¨rvela 2- Karabenick 3- Puustinen 4- Bernicot 5- Bert-Erboul 6- Shin 7- Lampkins-Uthando 8- Kiefer 9- Thompson 10- Butler 11- Marchand 12- Skinner 13- Ryan 14- Patrick 15- Shim 16- Stal 17- Schworm 18- Fische 19- Wallace 20- Gheen 21- Midgley 22- McLaren 23- Roll 24- Koedinger برای غلبه بر این مشکل , پژوهشگران بر ایجاد ابزارهایی برای افزایش آگاهی فراگیران به نیاز به کمک تمرکز کرده اند و اعتقاد دارند که دانش آموزان موفق ، بطور مداوم ، پیشرفت تحصیلی شان را ارزیابی ، برنامه ریزی و تنظیم می کنند.
1- Roll 2- Mclaren 3- Koedinger 4- Teong 5- Longo 6- Anderson 7- Wicht 8- Taconis 9- Ferguson-Hessler 10- Broekkamp فرآیند کمک خواهی دانش آموزان در محیط های آموزشی شامل چالش های شناختی و هیجانی است که بسیار معمول بوده و از نیاز آنان به یادگیری موضوعات بسیار مشکل درسی ناشی می شود.
در تبیینی دیگر برای یافته پژوهشی حاضر می توان گفت که آموزش راهبرد کمک خواهی از طریق تشویق و تقویت یادگیری فعال و مشارکتی , آموزش تبیین مهارت ها, اشارات تبیینی , سوال پرسیدن دوجانبه , پرسشگری فراشناختی و بازبینی درک مطلب به دانش آموزان و آموزش ایفای نقش های تخصصی به آنان , انگیزش لازم را برای مشارکت فعال در یادگیری و تنظیم شناخت و رفتار و همچنین ایجاد انگیزه برای حل مسأله از طریق تشریک مساعی با دیگران از جمله معلمین یا همسالان فراهم می سازد."