Abstract:
عالم برزخ، وجه علوی عالم دنیا و همان بقای انس به دنیاست و به همین دلیل برخی از ویژگی های این دنیا را دارد. دنیا، برزخ و قیامت از دیدگاه ملاصدرا هر کدام مراتبی از وجود انسان اند. در حقیقت انسان موجودی دارای مراتب تشکیکی است؛ به طوری که مرتبه ی برزخ او از دنیا قوی تر، و مرتبه قیامت او از برزخ شدیدتر است. مراتب تکامل روح انسان با حدوث جسمانی آغاز می شود و در ادامه، وجودی مادّی- مثالی، مثالی و در نهایت ممکن است در سیر تکامل برزخی خود به موجودی عقلی نیز تبدیل شود. ازآنجاکه ملاصدرا آغاز عالم برزخ را به واسطه قوّه خیال می داند، از نظر ایشان میان قدرت و ادراک عینیت برقرار است. همی نکه انسان قدرت بر تصور و ادراک نعمت های بهشتی را دارد، بعینه آنها را نزد خود حاضر می کند و با آنها لذت
می برد یا متالم می شود. البته زمینه این قدرت ها و ادراکات را از قبل و در عالم دنیا برای خود فراهم کرده است.
Intermediate world is the spiritual dimension of this world indicating some sort of familiarity with this world. That is why it has some of the features of this world. This world، the intermediate world and the next world each forms a stage of human existence. Man is in fact an existent that has graded stages، such that his intermediate world is stronger than his present world and his next world is stronger than his intermediate world. Man's evolutionary movement begins with his bodily creation، ending up in material-imaginary، imaginary and finally intellectual being. Since Mulla Sadra assumes that the intermediate world is primarily caused by imaginary faculty he says that there is oneness between power and perception. If a person is able to conceive the bounties of Paradise، he will be able to have them together with the feeling of pain or pleasure they produce. He needs however to create the grounds for such powers and perceptions beforehand when he is this world.
Machine summary:
"از تعبیر «حیوانا انسانیا» و توضیح آن، که میفرماید: متوسط بین حیوان عقلی و حیوان جسمی (اعم از جسم مثالی یا مادی) میتوان استفاده کرد که لزوما انسان در عالم قیامت به عالم عقلی نمیرسد، بلکه ممکن است همچنان خیالی و مثالی باشد، درعینحال که به عرصه قیامت قدم گذاشته است؛ چنانکه مفاد برخی عبارات ملاصدرا در حرکت جوهری و تکامل نفس نیز این است که تعدادی از انسانها در قیامت به عالم عقلی میرسند.
Keywords: fundamentality of existence, non-fundamentality of essence, non-fundamentality of meaning, example of existence, Hakim Mudarris, Hakim Noori, Mulla Sadra Table of Content: Zynoozi's version of fundamentality of existence / Abdur Rasul Ubudiyat 196 Zynoozi's innovative theory of physical resurrection / Alireza Kermani 195 Reunion of dynamic body and soul / Muhammad Reza Irshadiniya 194 Soul-Body relation in Zynoozi and Mulla Sadra / Muhammad Taqi Yusufi, Mu'asuma Mahmudi 193 Presence of Natural Universal in External World and Fundamentality of Existence; Compatibility or Incompatibility / Hasan Mu'allimi 192 A Review of intermediate life and its features in accordance with Mulla Sadra's theory / Ihsan Tarkashwand 191 In The Name of Allah A Scientific – Research Quarterly Journal Hikmat-e-Islami Vol. 2, No. 3, autumn -2015 ISSN: 2423-5105 Editorial Board (Sort by name): Mas'od Azarbayejani (Associate Professor) Ezz- o-din Rezanejad (Associate Professor) Hassan Ramezani (Assistant Professor) Ali Shirvani (Associate Professor) Muhammad Fanaie Eshkevari (Associate Professor) Mojtaba Mesbah (Associate Professor) Hassan Moallemi (Assistant Professor) أستاذ مشارک و عضو الهیئة العلمیة بمؤسسة الامام الخمینی1 للتعلیم والأبحاث Ubudiyat."