Abstract:
پژوهش حاضر در چارچوب تحلیل مقابلهای، به دنبال بررسی و تحلیل انواع خطاهای نحوی ناشی از تداخل در نگارش فارسیآموزان عربزبان است. در این راستا، از بین انواع خطاها، خطاهای نگارشی نحوی و از میان خطاهای نحوی، خطاهای ناشی از تداخل بررسی شده است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش میدانی، متون نوشتاری 105 فارسیآموز عربزبان از نظر انواع خطاهای نحوی بررسی شده است. نمونة تحقیق حاضر را زبانآموزان با میانگین سنی 22 تا 26 سال در سه سطح زبانآموزی مبتدی، متوسط و پیشرفته تشکیل میدهند که براساس روش تصادفی ساده از محل مرکز آموزش زبان فارسی مدرسة جامعهالمصطفی العالمیه قم انتخاب شدند. پس از تحلیل و بررسی خطاهای زبانآموزان مشخص شد برخی خطاهای نحوی زبانآموزان ناشی از تداخل زبانی است و تحت تاثیر زبان مادری زبانآموز به وجود میآید. این نوع خطاها از نظر منشا خطا در مقولة «بینازبانی» قرارمیگیرد. در این زمینه، شش نمونة خطا تشخیص داده شد که به ترتیب فراوانی شامل خطای ترتیب اجزای جمله (9/ 38 درصد)، خطای حذف حرف نشانة «را» (3/ 35 درصد)، خطای حذف فعل ربطی (01/ 14 درصد)، خطای مطابقت مسند با مسندالیه (9/ 6 درصد)، خطای جایگزینی حرف نشانة «را» با حرف اضافه (6/ 2 درصد) و خطای مطابقت صفت با اسم (09/ 2 درصد) است.
One of the problems of learners that often impairs learning a second language is syntactic errors. Therefore, the present study investigates the syntactic errors of Arab speakers learning Persian. This research is based on contrastive analysis approach. In this article, interlingual syntactic errors committed in learners writings are studied, using field method and through a content analysis of 105 written texts of Persian learners of Arab speakers. Interlingual errors are those which are due to first language interference. The Testee's age was between 22 and 26 and they were from three levels of proficiency (elementry, intermediate and advanced). They were selected randomly from the center of Persian training in Qom. Six cases of interlingual errors were identified and analyzed, which based on frequency degree, respectively, consist of ordering errors, deletion of object marker ra, deletion of copular verbs, agreement of subject and predicate in predicative sentences, substitution of ra with preposition and agreement of modifier and noun.