Abstract:
شناخت دقیق آراء خاورشناسان درباره معارف اسلامی و نقد علمی دیدگاه های آنان، برای ما مسلمانان ضرورتی انکارناپذیر است. به همین منظور، مقاله حاضر، تلاش کرده تا به معرفی و آسیب شناسی پژوهش روبین درباره حضرت محمد صلی الله علیه و آله بپردازد. روش تحقیق در این پژوهش اسنادی و رویکرد آن، تحلیلی ـ انتقادی است. اگرچه بررسی دیدگاه های روبین درباره آن حضرت مرکز توجه و تحلیل بوده، برای تکمیل این تحقیق در مواقع موردنیاز، از دیدگاه های عالمان مسلمان استفاده شده است. پژوهش روبین، گویای تتبع بسیار وی در منابع اسلامی است. برداشت نادرست روبین از برخی آیات قرآن، باعث شده تا وی اشتباهاتی در مورد برخی از مطالب مربوط به حضرت محمد صلی الله علیه و آله مرتکب گردد.
Machine summary:
"پیامبر صلی الله علیه و آله و مؤمنان در قرآن به عقیده روبین، رحمت خداوند به پیغمبر صلی الله علیه و آله، شامل حال امتی نیز می شود که قرار است از آن حضرت پیروی کنند و یاورش باشند.
پیامبر و کافران در قرآن روبین درباره رابطه حضرت محمد صلی الله علیه و آله با کافران می گوید: رابطه میان پیغمبر[ صلی الله علیه و آله] و کافران، بخش اعظم آیات قرآنی مربوط به رسالت او را به خود اختصاص می دهد و در آنها بسیاری از وجوه واکنش منفی کافران در برابررسالت وی توصیف می شوند.
معنای مزمل و مدثر روبین درباره معنای مزمل و مدثر می نویسد: قرآن هنگامی که حضرت محمد[ صلی الله علیه و آله] را وامی دارد تا برخیزد و رسالتش را انجام دهد، وی را «مزمل» (جامه به خویشتن فروپیچیده) (مزمل: 1) و «مدثر» (ردای شب بر سر کشیده) (مدثر: 1) می خواند که احتمالا نماد اکراه و پا پس کشیدن است (روبین، 2003، ج 3، ص 440).
پیامبر صلی الله علیه و آله در آیه مورد بحث، در پاسخ به پیشنهاد کسانی که از او دعوت می کردند به آیین شرک بپیوندد، می فرماید: «علاوه بر اینکه عقل به من فرمان می دهد که تنها تکیه بر کسی کنم که آفریننده آسمان و زمین می باشد، وحی الهی نیز به من دستور داده است که نخستین مسلمان باشم و به هیچ وجه در صف مشرکان قرار نگیرم» (مکارم شیرازی، 1374، ج 5، ص 171ـ172).
حال آنکه تأمل دقیق در این دو دسته آیات، نشان می دهد که میان آنها تناقضی وجود ندارد؛ زیرا مجموعه آیات مورد بحث، مراحل مختلف دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله را بیان می کنند."