Abstract:
خرید و مصرف جزء انکارناپذیری از کنشهای اجتماعی خانواده است و نقشی تعیین کننده در تخصیص منابع برای تولید انواع کالاها، شیوه توزیع آنها و هم چنین توسعه اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی دارد. چنانچه از دید رفتار مصرف کننده به این پدیده نگریسته شود، الگوی مصرف و خرید مردم به عنوان یک پدیده فرهنگی تلقی میشود که ذیل مقوله سبک زندگی قابل تبیین و بررسی است . هدف این مقاله بررسی مفاهیم و رویکردها در حوزه رفتار خرید و نیز تبیین نظریه های حوزه سبک زندگی است که به رفتار خرید اشاره دارد. با استفاده از روش تحلیل محتوای جهتدار، پس از بررسی و مقایسه جامع الگوهای مختلف رفتار خرید مصرف کننده مبتنی بر سبک زندگی ، منطق حاکم بر آنها استخراج شده و مورد بحث قرار گرفته و در نهایت عوامل درونی و محیطی موثر بر رفتار خرید با توجه به نقش کلیدی سبک زندگی تبیین و ارائه شده است .
Machine summary:
خانواده و الگوی مصرف؛ تحلیلی کیفی بر الگوهای رفتار خرید مبتنی بر نظریه های سبک زندگی 1 حامد نظرپور کاشانی 2 وحید خاشعی 3 زهره دهدشتی شاهرخ 4 محمود محمدیان دریافت مقاله : ١٣٩٤/٧/٦ پذیرش نهایی : ١٣٩٥/٣/١٦ چکیده خرید و مصرف جزء انکارناپذیری از کنشهای اجتماعی خانواده است و نقشی تعیین کننده در تخصیص منابع برای تولید انواع کالاها، شیوه توزیع آنها و هم چنین توسعه اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی دارد.
با استفاده از روش تحلیل محتوای جهتدار، پس از بررسی و مقایسه جامع الگوهای مختلف رفتار خرید مصرف کننده مبتنی بر سبک زندگی ، منطق حاکم بر آنها استخراج شده و مورد بحث قرار گرفته و در نهایت عوامل درونی و محیطی مؤثر بر رفتار خرید با توجه به نقش کلیدی سبک زندگی تبیین و ارائه شده است .
4 - Chung 5 - Ackennan & Tellis 6 - Kacen & Lee نکته است که تعاریف حوزه سبک زندگی به چه مفاهیمی اشاره دارد و در نهایت در محور سوم پس از بررسی و مقایسه نسبتا جامعی از الگوهای مختلف رفتار خرید مصرف کننده مبتنی بر سبک زندگی ، منطق حاکم بر آنها استخراج میشود و مورد بحث قرار میگیرد.
این الگو بیانگر این است که که چگونه سبک زندگی 1 - Schiffman and Kanuk 2 - Howard and Sheth 3 - Prescriptive 4 - Moital 5 - Theory of Reasoned Action 6 - Fishbein and Ajzen 7 - Theory of Planned Behaviour 8 - Hawkins بر تفکر منطقی مصرف کنندگان در اهداف خرید و مصرف آنها، تأثیر میگذارد.