Abstract:
مقاله حاضر با هدف تعیین رابطه طرح وارههای ناسازگارکننده اولیه و رفتار سازشی با شیوههای فرزند پروری در دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه شهرکرد انجام شد. بدین منظور تعداد ٣٨١ نفر از دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه شهرکرد به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه های طرح وارههای ناسازگار کننده اولیه یانگ ، رفتار سازشی لیمبرت و والدگری آلاباما (فرم فرزند) جهت تکمیل در اختیار آنها قرار گرفت . در نهایت اطلاعات آماری جمع آوری شده توسط نرم افزار spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که سطح معناداری به دست آمده در بررسی رابطه میان طرح وارههای ناسازگار اولیه و سبک های فرزندپروری مثبت (٠.٤٢٥) و نظارت ضعیف (٠.٦٠٦) از ٠.٠٥ بزرگتر است بنابراین میان آنها رابطه معنی دار وجود ندارد اما سطح معناداری به دست آمده میان طرح وارههای ناسازگار اولیه و سبک های فرزند پروری تنبیه بدنی(٠.٠٤٢)، مشارکت پدر (٠.٠٠٦)، عدم اطلاع و آگاهی از برنامه یکدیگر(٠.٠٢١) و اعمال اقتدار (٠.٠٤١) از ٠.٠٥ کوچکتر وارهها بنابراین میان آنها و طرح وارههای ناسازگار اولیه رابطه معنی دار وجود دارد. در قسمت بررسی رابطه میان رفتار سازشی و سبک های فرزندپروری مثبت (٠.١٩٠)، تنبیه بدنی(٠.٠٧٢)، اعمال اقتدار(٠.٢٢٣) و نظارت ضعیف (٠.٨٠٤) سطح معناداری به دست آمده از ٠.٠٥ بزرگتر است بنابراین میان این سبک های فرزندپروری و رفتار سازشی رابطه معنی دار وجود ندارد اما در سطح معناداری به دست آمده میان رفتارسازشی و سبک های فرزندپروری مشارکت پدر(٠.٠٠٢)، عدم اطلاع و آگاهی از برنامه یکدیگر(٠.٠٢٠) از ٠.٠٥ کوچکتر وارهها بنابراین میان رفتار سازشی و این سبک های فرزند پروری رابطه معنی دار وجود دارد.
Machine summary:
٠٥ بزرگتر است بنابراين ميان آنها رابطه معني دار وجود ندارد اما سطح معناداري به دست آمده ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و سبک هاي فرزند پروري تنبيه بدني(٠.
جدول ٤-٢- ضريب همبستگي ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و رفتار سازشي با سبک هاي فرزندپروري سبک هاي فرزند پروري مثبت تنبيه بدني مشارکت پدر عدم اطلاع اقتدار نظارت ضعيف طرح وارههاي گ ضريب همبستگي -0.
804 همانطور که در جدول ٤-٢ مشاهده ميشود سطح معناداري به دست آمده در بررسي رابطه ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و سبک هاي فرزندپروري مثبت و نظارت ضعيف از ٠.
٠٥ بزرگتر است بنابراين ميان آنها رابطه معني دار وجود ندارد اما سطح معناداري به دست آمده ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و سبک هاي فرزند پروري تنبيه بدني، مشارکت پدر، عدم اطلاع و اقتدار از ٠.
٠٥ معنادار است و فرض صفر ما مبني بر معنادار نبودن رابطه ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و سبک فرزندپروري تنبيه بدني در دانش آموزان رابطه وجود ندارد رد مي شود.
٠٥ معنادار است و فرض صفر ما مبني بر معنادار نبودن رابطه ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و سبک فرزندپروري مشارکت پدر در دانش آموزان رابطه وجود ندارد رد مي شود.
٠٥ معنادار است و فرض صفر ما مبني بر معنادار نبودن رابطه ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و سبک فرزندپروري اطلاع و آگاهي از برنامه يکديگر در دانش آموزان رابطه وجود ندارد رد مي شود.
٠٥ معنادار است و فرض صفر مبني بر معنادار نبودن رابطه ميان طرح وارههاي ناسازگار اوليه و سبک فرزندپروري تنبيه بدني رد مي شود که با تحقيق مارش (١٩٩٩) همسو وارهها.