Abstract:
جریان تفسیر اجتماعی عقلی، یکی از جریانهای معاصر در تفسیر قرآن است که بررسی اصول نظری و عملی آن از نگاهی اجتهادی و با تکیه بر تجربههای تفسیری اهمیت دارد. از این منظر، اصول نظری و عملی چندی را میتوان به ادله دینی مستند ساخت. از جمله اصول نظری تفسیر اجتماعی عقلی عبارتاند از: نقشآفرینی ابعاد اجتماعی انسان در مقاصد هدایتی قرآن، امکان استخراج دیدگاههای هدایتی قرآن در مسایل اجتماعی، نقش و نسبت ادله نقلی و عقلی در تفسیر اجتماعی. نیز اصول عملی زیر: شناخت مسائل و مفاهیم اجتماعی، بررسی مفاهیم اجتماعی قرآن، توجه به اصول توسعه دلالی قرآن، جستوجوی شواهد روایی مرتبط و بالاخره عقلانیت اجتهادی در تحلیلهای اجتماعی از آیات. در مقاله پیش رو این اصول متکی به تجارب گذشته و به روشی تحلیلی استنباطی مبتنی بر مبانی کلامی و متون دینی، بررسی میشوند. به نظر میرسد این بررسی به دلیل تکیه بر روش تفسیر اجتهادی میتواند با رویکردی تجویزی برای رسیدن به تفسیر مطلوبی از قرآن با توجه به ابعاد اجتماعی و با نگاه عقلی همراه باشد و زمینههای ورود ضابطهمند به تفسیر عقلی اجتماعی قرآن را فراهم آورد.
The process of rational and social interpretation is one of the contemporary trends in the Qur'an interpretation. It is important to examine its theoretical and practical principles from jurisprudential perspective, relying on interpretive experiences. From this point of view, several theoretical and practical principles can be documented in religious evidence. Some theoretical principles of rational and social interpretation are: The role of human social dimensions in guiding purposes of the Qur'an, the possibility of extracting Qur'anic guiding perspectives in social problems, the role and relation of traditional and intellectual arguments in social interpretation. Also practical principles like: Understanding social issues and implications, investigation of the Qur'an social perception, paying attention to the leading principles of the Qur'an, search for related narrative evidence and finally jurisprudential rationality in social analysis of verses. In the following article, these principles are examined based on past experiences in analytical-deductive method which is based on theological foundations and religious texts. It seems that this study, because of its reliance on jurisprudential interpretation, can be combined with a prescriptive approach to turn to a desired Qur'an interpretation in terms of social dimensions with a rational perspective. It also provided the grounds for rational and social interpretation of the Qur'an.