Abstract:
پژوهش حاضر به منظور پاسخ گويي به اين پرسش اساسي انجام شد كه الگوهاي استفاده از تلويزيون هاي ماهواره اي فارسي زبان در ميان مخاطبان زن قائم شهري كدامند؟ براي پاسخ گويي به اين سوال از رويكرد استفاده و خشنودي رسانه اي استفاده شد. اعضاي نمونه 214بيننده تلويزيون هاي ماهواره اي بودند كه به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شند.روش پژوهش از نوع پيمايشي بود و جمع آوري داده ها با پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. داده ها با استفاده از روش هاي آماري پارامتريك پردازش شدند. يافته ها نشان داد كه نيازهاي گوناگوني(سرگرمي و گذران وقت، استفاده اجتماعي، كسب اطلاع و يادگيري و نيازهاي سياسي)، مخاطب را به سوي استفاده از اين نوع شبكه ها سوق داد، همچنين الگوي غالب استفاده از تلويزيون هاي ماهواره اي برنامه هايي با محتواي سرگرم كننده(فيلم، سريال، شو و موسيقي) بود. همچنين.ويژگي هاي جمعيت شناختي مخاطبان( سن و سطح تحصيلات) نيز تاثير زيادي بر ميزان و نحوه استفاده از برنامه ها داشت به گونه اي كه خشنودي استفاده از برنامه ها با محتوي سرگرمي در همه رده هاي سني نسبتاً بالاست از طرفي انگيزه استفاده از برنامه هاي ماهواره اي براي كسب اطلاع و يادگيري با افزايش سطح تحصيلات بينندگان روند افزايشي داشت. همچنين تمايل به تما شاي شبكه هاي ماهواره اي براي كسب نيازهاي اجتماعي در ميان بينندگان با افزايش سطح تحصيلي كم تر، در حالي كه تمايل به برنامه هايي با محتوي نقد و بررسي و تفسير سياسي با افزايش سطح سواد مخاطبان روند افزايشي داشت .
Machine summary:
"H0: µ1= µ2 H1 : µ1≠µ2 جدول ٣:یافته های آزمون فرضیۀ اول تعداد میانگین میانگین انحراف درجۀ p- متغیر نمونه به دست آمده مقیاس معیار مقدار t آزادی α value نیاز های 0/000 %05 262 70/40 0/3237 3 4/4056 263 عاطفی همان طور که یافته های جدول ٣نشان می دهد میانگین به دست آمده (٤/٤٠٥٦) بزرگ تـر از میانگین نظری(٣) است ، که برای بررسی معناداری این اختلاف از آزمون T یک طرفه اسـتفاده شد، با توجه به اینکه سطح معناداری محاسبه شده کـم تـر از ٠,٠٥ اسـت (٠,٠٥≥ sig) و لـذا فرض صفر رد میشود، یعنی اینکه با اطمینان ٩٥% می توان گفت که مخاطبان زن برای گـذران وقت و سرگرمی ، برنامه های تلویزیون های ماهواره ای را تماشا می کنند.
H0: µ1= µ2 H1 : µ1≠µ2 جدول ٤: یافته های فرضیۀدوم مقدار t تعداد میانگین میانگین انحراف درجۀ p- متغیر نمونه به دست آمده مقیاس معیار به دست آزادی α value آمده نیازهای 0/017 %05 262 2/401 0/60788 3 3/0900 263 شناختی همان طور که یافته های جدول ٤نشان می دهد، میانگین به دست آمده (٣/٠٩٠٠) بزرگ تر از میانگین نظری٣است ، که برای بررسی معناداری این اختلاف از آزمون T یـک طرفـه اسـتفاده شد، با توجه به اینکه سطح معناداری محاسبه شده کـم تـر از ٠,٠٥ اسـت (٠,٠٥≥ sig) و لـذا فرض صفر رد میشود، یعنی اینکه با اطمینان ٩٥% می توان گفت که مخاطبان زن بـرای کسـب اطلاع و یادگیری ، برنامه های تلویزیون های ماهواره ای را تماشا می کنند."