Abstract:
رضایت شغلی تحت تاثیر عوامل شناختی - اجتماعی متعددی است که از زوایای مختلف روانشناختی و جامعه شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن متغیرهای خوش بینی تحصیلی (تاکید تحصیلی، اعتماد و خودکارآمدی معلم) و نیز جهت گیری هدف به عنوان متغیرهای پیشبین برای رضایت شغلی معلمان، در پی آزمون روابط میان این متغیرهاست. بدین منظور، نمونه ای مشتمل بر 274 نفر (شامل 180 معلم زن و 94 معلم مرد) به روش خوشه ای از میان معلمان مقطع ابتدایی شهر تبریز، انتخاب شدند و پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم، رضایت شغلی و جهت گیری هدف را پاسخ دادند. داده های پژوهش با روشهای آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان رضایت شغلی، ابعاد خوش بینی تحصیلی و تبحرگرایی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین یافته ها نشان دادند که مدل مفهومی با داده ها برازشی مناسب دارد. متغیر خوش بینی تحصیلی و جهت گیری هدف بخش مهمی از رضایت شغلی معلمان را تبیین می نماید. از میان متغیرهای برون زای پژوهش، اعتماد و تاکید تحصیلی اثری مستقیم بر رضایت شغلی داشته است و خودکارآمدی تنها به صورت غیرمستقیم و به واسطه جهت گیری هدف تبحرگرایی رضایت شغلی را پیش بینی مینماید. عملکردگرایی سهمی در پیشبینی رضایت شغلی نداشته است. مطالعه حاضر پیشنهادی برای برانگیختن رضایت شغلی معلمان دارد. با توجه به اثر پیشبینی کنندگی اعتماد و تاکید میتوان با تلاش جمعی مدیران و والدین، محیطی بهتر را برای معلمان و بهبود شغلی آنها برگزید.
Machine summary:
پژوهش حاضر با در نظر گرفتن متغیرهای خوش بینی تحصیلی (تاکید تحصیلی، اعتماد و خودکارآمدی معلم ) و نیز جهت گیری هدف به عنوان متغیرهای پیش بین برای رضایت شغلی معلمان ، در پی آزمون روابط میان این متغیرهاست .
ساختار خوش بینی تحصیلی به همراه مؤلفه هایش ، خودکارآمدی، اعتماد و تأکید تحصیلی، موجب پرورش یافتن محیط آموزشی با این ویژگیها میشود: الف ) معلمان دارای باور کارآمدی بالا، ب ) ارتباط قوی میان مدرسه و والدین ، ج ) جمع حرفه ای با تاکید بر کار گروهی همراه با تعهد به پیشرفت ، و د) انتظارات بالا در مدرسه .
آمار توصیفی متغیرهای پژوهش متغیرها تعداد میانگین انحراف استاندارد رضایت شغلی 281 66/69 11/73 اعتماد 281 17/64 2/88 تاکید تحصیلی 281 16/85 2/72 خودکارآمدی 281 48/4 7/23 تبحرگرایی 281 34/7 4/04 عملکردگرایی 281 24/24 9/8 به منظور بررسی ارتباط میان متغیرها، ابتدا همبستگی میان ابعاد متغیرها محاسبه شده که در جدول شماره ٢ آورده شده است .
نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بعد اعتماد از میان ابعاد خوش بینی تحصیلی پیش بینیکننده مثبت جهت گیری پیشرفت تبحری و رضایت شغلی است .
Payne, Youngcourt & Beaubien گویه های پرسشنامه رضایت شغلی مورد استفاده در این پژوهش حاکی از نوعی رضایت شغلی درونی است و دور از ذهن نیست که جهت گیری هدف عملکردی که حاکی از روابط محیط کار (یعنی یکی از عوامل موثر بر رضایت بیرونی) است نتواند با رضایت شغلی مورد نظر پژوهش حاضر رابطه داشته باشد.