Abstract:
ارز شهای پیشنهادی برای مشتریان در ابزارهای همراه کیی از مولفه های تاثیرگذار
در طراحی مدلهای کسب و کار است. ارزشهای پیشنهادی مدل کسب و کار از
لحاظ متغیرهای انگیزشی در بردارنده سازه های چندی از جمله امکانپذیری استفاده در
همه مکانها، شخص یسازی و محل یسازی است، که بر رفتار مشتریان تاثیر م یگذارد.
مد لهای کسب و کار مورد استفاده در تجارت همراه در صورتی برای مشتریان دارای
منافع خواهند بود، که ارزش پیشنهادی موجود در ابزار همراه را به مشتریان خود در
خدمت پیشنهادی ارائه کنند. این پژوهش به دنبال آن است که به بررسی عوامل موثر در
حوزه واسط مشتری جهت طراحی مدل کسب وکار تجارت همراه، با استفاده از آنتولوژی
مدل کسب و کار استروالدر بپردازد. بهای نصورت که نخست با استفاده از روش فراتر یکب،
عوامل موثر در طراحی مولفه های مدل کسب و کار تجارت همراه در حوزه های واسط
مشتری و محصول استخراج م یشود. برای تا یید و صح هگذاری عوامل شناسای یشده
تحلیل واریانس درو نگروهی، تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد استفاده
قرار م یگیرد. یافته های این پژوهش نمایانگر تاثیرگذاری مولفه های واسط مشتری از
جمله مولفه های مربوط به مشتری، کانال، سازوکارهای ارتباطی بر محصول مدل کسب
و کار است. در پژوهش حاضر، تلاش شده مدل در بردارنده یافته هایی باشد که برای
بازیگران فعال در شبکه ارزش تجارت همراه از جمله بان کها، اپراتورها، فراهم کنندگان
خدمات ارزش افزوده قابل استفاده است.
Machine summary:
با نگاهی به کسب وکارهای فعال در تجارت همراه مشاهده می شود که مدل های کسب وکاری که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد، ارزش هایی که باید به مشتریان خود ارائه دهند (مانند استفاده از خدمت در هر مکان ، سهولت دسترسی ، محلی سازی و شخصی سازی ) را کمتر مورد توجه قرار داده اند.
با نگاهی به کسب وکارهای فعال در تجارت همراه مشاهده می شود کمبود مدل های کسب وکاری که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد، این است که کمتر به ارزش هایی که باید به مشتریان خود ارائه دهند، توجه کرده اند.
Business Model Ontology (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: بررسی مقایسه ای دو آنتولوژی BMO و evalue٣ باتوجه به موارد بیان شده در این پژوهش آنتولوژی مدل کسب و کار استروالدر به دلیل پوشش ابعاد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است .
پرسش اصلی پژوهش متناسب با هدف اصلی پژوهش به شرح زیر است : عوامل موثر در طراحی مدل کسب و کار مناسب در بخش واسط مشتری در تجارت همراه با درنظرگرفتن ارزش قابل ارائه متناسب با این بخش ، به مشتریان کدام است ؟ در جدول (١) به بررسی مولفه های مختلف مدل کسب و کار استروالدر پرداخته شده است .
جدول ١: ٩ سازه مدل کسب و کار )٢٠٠٤ ,Osterwalder( (رجوع شود به تصویر صفحه) اهداف پژوهش هدف نظری درنظر گرفته شده ، با توجه به رویکرد موردنظر در پژوهش بالا بررسی عوامل موثر در طراحی مدل کسب و کار تجارت همراه و اهداف کاربردی تقویت مدل کسب وکار تجارت همراه با استفاده از ویژگی های خاص این کسب وکار جهت ارائه ارزش و به کارگیری عوامل موثر در مدل کسب و کار پیشنهادی در بخش های گوناگونی چون بانکداری همراه ، پرداخت همراه و...