Abstract:
بطور کلی، موضوع محوری تحقیق حاضر معطوف به مناسبات بین قومیت و دینداری است و هدف اصلی آن نیز بررسی الگوها و تعیین کننده های مرتبط با مؤلفه های دین و نگرش دینی گروههای قومی می باشد. بررسی ادبیات تحقیق نشان داده است که علیرغم وجود طیف متنوع گروههای قومی در سرتاسر کشور ما، نه تنها تحقیقات اندکی در این حوزه مطالعاتی انجام شده است، بلکه همان حجم اندک تحقیقات انجام شده نیز غالبا فاقد زمینه مناسب برای بررسی تطبیقی طیف گسترده ای از گروههای قومی است. به همین سبب، در راستای تکمیل این خلا تحقیقاتی، در این تحقیق به مطالعه تطبیقی الگوها و تعیین کننده های مرتبط با نگرش دینی در بین هفت گروه قومی مشتمل بر گروههای قومی ترک، ترکمن، کرد، گیلک، لر، لک و مازنی پرداخته ایم. یافته های این تحقیق را می توان در دو محور اصلی جمعبندی و خلاصه کرد: "تنوع و گوناگونی الگوهای نگرش دینی در بین گروههای قومی" و همچنین "تنوع و گوناگونی شدت تاثیرگذاری تعیین کننده های نگرش دینی در بین گروههای قومی". بدین ترتیب، نتایج این تحقیق بر این نکته بنیادین و قاعده مشترک صحه می گذارند که نگرش دینی در هر شرایطی و بطور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قومیت و تابعی از تعلق قومی است، بطوریکه شناخت دقیق و جامع الگوها و تعیین کننده های مرتبط با مناسبات بین قومیت و دینداری، بدون تردید مستلزم آن است که نگرش دینی به تفکیک گروههای قومی مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.
The present study focuses generally on the association between ethnicity and religiosity, and primarily aims to examine the major patterns and determinants associated with religious attitude of ethnic groups in Iran. Theoretically, it is based on religious socialization theory, modernism and fundamental changes in social values theories that explain socio-cultural changes of the contemporary societies including the changes in religious attitude. The literature review indicates that while a substantially wide range of ethnic groups is widespread throughout the country, their religious attitude has not been sufficiently studied in the existing literature particularly from comparative perspectives. This study aims to contribute filling this substantial research gap. The results of this article is based on a survey including 5200 males and females aged 15 years old and over in rural and urban areas of Ahvaz, Babolsar, Bojnord, Esfarayen, Gonbad Kavos, Gorgan, Hamadan, Kamyaran, Khoramabad, Mahmoudabad, Rasht, and Saghez. This analysis includes seven ethnic groups of Kurd, Gilak, Lak, Lor, Mazani, Turk, and Turkaman. Generally speaking, the results of this analysis reveal two key points: not only the patterns of religious attitude but also its determinants vary substantionally across the ethnic groups. All in all, these results confirm the underlying conclusion that ethnicity plays a singnificantly much more important role, which echoes the fact that in order to comprehensively understand the association between ethnicity and religiosity, we must specify religious attitude in terms of each single ethnic group.