Abstract:
مدیران مدارس تاثیر چشم گیری بر پیامدهای مدرسه دارند، به اندازه ای که از نقش آنها به عنوان دومین عامل اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یاد شده است. اینکه یک مدرسه و مدیر موفق چه ویژگی هایی دارد، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و همچنین پژوهش های بین المللی بوده است که «پروژة بین المللی مدیر مدرسة موفق» (ISSPP) یکی از مهم ترین آن ها می باشد. پژوهش حاضر نتایج اجرای این پروژه در هفت کشور استرالیا، دانمارک، انگلستان، نروژ، سوئد، آمریکا و چین را به روش مروری مقایسه و تحلیل نموده است. بدین منظور مقالات منتشرشده در دو ویژه نامة «مجله مدیریت آموزشی» انتخاب و محتوای آن ها مورد تحلیل قرار گرفت. با استفاده از رویکرد کدگذاری، به تفکیک سوال های پژوهش، کدهای باز و محوری شناسایی شد. یافته ها نشان می دهد که مدارس موفق ۶۱ ویژگی دارند که در ۱۲ بعد، و مدیران موفق ۲۳ ویژگی دارند که در ۴ بعد طبقه بندی می شوند. در پایان در مورد یافته ها بحث شده است شده است.
Machine summary:
"موارد دیگری مانند توضیح و تشریح سند چشم انداز برای همۀ ذینفعان ، تدوین اهداف آموزشی مشــترک ، توجه و تمرکز بر دانش آموزان ، خواســته های مردم و جامعه محلی ، مشارکت فعال معلمان ، ارتباط مؤثر با والدین ، توسعه نقش افراد و ایجاد تنوع ، داشتن اخلاق حرفه ای و توسعه آن در کار، وجود احترام متقابل میان افراد، شهرت خوب مدرسه ، مشورت با مشاوران ، تغییر شــیوه مدیریت و رهبری متناسب با شرایط زمینه ای و محدودیت های مدرسه ، ارزیابی مدیر به عنوان رهبری برجسته و در نظر گرفتن میزان منابع و مدیریت آن در برنامه ریزی ، اگرچه در مدارس کمتری مطرح شده بودند؛ اما در ایجاد موفقیت در برخی کشورها نقش مهمی داشته اند."