Abstract:
در این پژوهش نسخة فارسی آزمون سخن گفتن طراحی و مشخصات روانسنجی برای برآورد آستانة تهویهای دختران سالم بررسی شد. سه گروه 19 نفری دانشجوی دختر سالم به صورت لایهای هدفدار (با توان هوازی کم، متوسط، و زیاد) انتخاب شدند. آنها پس از امضای رضایتنامة آگاهانه، به فاصلة تقریبی یک هفته در دو نوبت آزمون واماندهساز فزایندة هوازی روی تردمیل شرکت کردند. در نوبت اول آزمون سخن گفتن و در نوبت دوم آزمون تحلیل گازی اجرا شد که در نوبت دوم شاخصهای vo2max، vco2، و نسبت تبادل تنفسی اندازهگیری شد. توسط نرم افزارSPSS تحلیلهای آماری از طریق تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد. یافتهها حاکی از آن بود که سه گروه از حیث VO2max تفاوتمعنادار داشتند0.01)≥P و32.44≥ (54 و 2)F). با این وجود، در آستانة بیهوازی شاخصهای ضربان، مقیاس بورگ و سخن گفتن در سه گروه به ترتیب برابر با 10±177 ضربان، 2±15 درجه، و 2±24کلمه در 30 ثانیه بود. در مرحلة بیهوازی نیز مقادیر فوق همچنان در سه گروه معادل و به ترتیب به7±193 ضربان، 1±18 درجه و 2±22 کلمه در 30 ثانیه رسید. نتایج نشان داد عملکرد آزمون سخن گفتن در آستانة تهویهای و مرحلة بیهوازی مشابه با آزمونهای ضربان و بورگ است. رابطة آزمون سخن گفتن با فشار کار یک رابطة خطی معکوس بود. 24 کلمه و بیشتر نشان از فعالیت در مرحلة هوازی و 22 کلمه و کمتر نشان از فعالیت در مرحلة بیهوازی داشت. با توجه به انحراف استاندارد این آزمون نتایج برای همه یکسان نیست و برای هر کس باید با تمرین بدست آید.
Machine summary:
نتایج نشان داد عملکرد آزمون سخن گفتن در آستانة تهویهای و مرحلة بیهوازی مشابه با آزمونهای ضربان و بورگ است.
در تمامی مطالعات قبلی برای ارزیابی شدت تمرین توسط آزمون سخن گفتن از یک روش ثابت و کیفی استفاده شده است، به نحوی که افراد باید حین فعالیت فزاینده متنی از پیش تعیین شده (سرود تعهد به پرچم آمریکا) را طی 30 ثانیه در هر سطح از فعالیت به صورت بلند تکرار میکردند و سپس از آنها سوال میشد که آیا هنوز قادر به راحت حرف زدن هستند یا نه؟ که اگر پاسخ آنها مثبت بود شدت فعالیت پایینتر از آستانة تهویهای و اگر پاسخ آنها منفی بود شدت فعالیت بالاتر از آستانة تهویهای و اگر افراد در راحت حرف زدن شک داشتند شدت فعالیت دقیقا برابر با آستانة تهویهای بود.
افراد در این مطالعات Rate of Perceived Exertion (RPE) or Borg Scale Subjective Talk test متنی را به صورت بلند در حین فعالیت تکرار میکردند و تنها به صورت کیفی سختی یا آسانی سخن گفتن را گزارش میکردند.
بنابراین هدف این مطالعه ارزیابی روایی نسخة فارسی آزمون سخن گفتن جهت تعیین آستانة تهویهای به صورت کمی و تعیین شدت مناسب تمرین هوازی در افراد سالم بود.
در این پژوهش قابلیت نسخة فارسی آزمون سخن گفتن به عنوان روشی بینابینی (ذهنی- عینی) جهت اندازهگیری شدت تمرین هوازی بررسی شد.
Med Sci Sports, 1977;9: 88-94 7) Persinger R, Foster C, Gibson M, Fater D, Porcari JP.
Med SciSports Exerc, 1995;27: 241 11) Dehart Beverly M, Foster C, Porcari JP, Fater DCW, Mikat RP.