Abstract:
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه مدارس شهر ایلخچی میباشند که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 52 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گروه کنترل (27 نفر) گمارده شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه سازگاری تحصیلی و انگیزش تحصیلی بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیشآزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایش در هشت جلسه اجرا شد و در نهایت، پسآزمون از تمام گروههای گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارتهای ارتباطی باعث افزایش انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و سازگاری تحصیلی شده و میزان بیانگیزشی را در دانشآموزان کاهش میدهد.
Machine summary:
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه جعفر بهادریخسروشاهی<FootNote No="309" Text=" دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران* نویسنده مسئول Jafar.
com"/>* رامین حبیبیکلیبر<FootNote No="310" Text=" دکتری روانشناسی تربیتی، استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران"/> چکیده هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه بود.
فریلیچ و شچمن<FootNote No="320" Text=" Freilich &amp;amp; Shechtman"/> (2010) نیز نشان دادند که بسیاری از دانشآموزان دارای مهارتهای ارتباطی و ناتوانی یادگیری مشکلاتی در سازگاری عاطفی و تحصیلی دارند که اغلب در مدرسه نادیده گرفته میشود که لازم است راهکارهایی برای افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان به کار گرفته شود.
از سویی آریپ، یوسف، سلیم و صمد<FootNote No="335" Text=" Arip, Yusooff, Salim &amp;amp; Samad"/> (2011) نیز بر این نظر تأکید کردهاند که به واسطهی اهمیت سازگاری و انگیزش در زندگی تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه لازم است این متغیرها به روشهای قابل قبولی در آنان تقویت شود.
هدمن<FootNote No="344" Text=" Hedman"/> و همکاران (2013) در پژوهش خود نشان دادند که آموزش مهارتهای ارتباطی، باعث بهبود سازگاری اجتماعی، افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود.
همچنین هیوز، دییر، لو و کووک<FootNote No="346" Text=" Hughes, Dyer, Luo &amp;amp; Kwok"/> (2009) در پژوهش خود نشان دادند که آموزش مهارتهای ارتباطی و ارتباطات با همسالان بر سازگاریهای کوتاهمدت تأثیر دارد و باعث بهبود سازگاری تحصیلی دانشآموزان میشود؛ اما آموزش مهارتهای ارتباطی در بلندمدت تأثیری نداشته است.