Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه کارکردهایی اجرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بافق انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بافق در سال تحصیلی 96-1395 بود که از این جامعه آماری 270 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر مبنای فرمول کوکران با درصد خطای 0/05 از تعداد 700 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون، مقیاس نارساییها در کنش وری اجرایی و پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای استرس زا استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در spss-18 انجام شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معناداری بین همه مولفههای کارکردهای اجرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی (سبک هیجان مدار و سبک اجتناب مدار) با اضطراب امتحان دانشآموزان وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفههای خودسازماندهی/ حل مسئله و خود مدیریتی زمان به ترتیب 0/24 و 0/12 درصد واریانس نمرات اضطراب امتحان دانشآموزان را پیشبینی میکند؛ نتایج همچنین نشان داد که 0/27 و 0/06- درصد واریانس نمرات اضطراب امتحان دانش آموزان از طریق سبک هیجان مدار و سبک مسئله مدار، قابل تبیین است. طبق یافتههای بهدستآمده میتوان گفت که کارکردهایی اجرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی، پیشبینی کنندههای مهمی برای اضطراب امتحان دانش آموزان هستند، بنابراین باید با آموزشهای مناسب، کارکردهایی اجرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی را در دانشآموزان بهبود بخشید تا اضطراب امتحان کمتری مشاهده شود.
Machine summary:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، شماره نهم، بهار 1400، صفحات 48-38 چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه کارکردهایی اجرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی با اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بافق انجام گرفت.
نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معناداری بین همه مؤلفههای کارکردهای اجرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی (سبک هیجان مدار و سبک اجتناب مدار) با اضطراب امتحان دانشآموزان وجود دارد.
این حالت، در دانشآموزان بهتدریج بهصورت صفتی پایدار درمیآید و اغلب بااحساس ناکارآمدی در آنها همراه است (وینر 7 n"/>n"/>، 2012) لارسون (2010) اضطرا Anxiety functions Chapell et al Misra & McKean Hill Spielberger Urhahne et al Weiner & Carton را بهعنوان عامل ایجادکننده مداخلات شناختی، سبب ایجاد اختلال در فرآیند یادگیری، اُفت عملکرد تحصیلی و رویگردانی از مدرسه معرفی میکند.
در پژوهش حقشناس گرگابی و همکاران (1392) که باهدف ارزیابی سبکهای مقابله و باورهای فراشناختی در دانشجویان با اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطهای سبکهای مقابله انجام گرفت، نتایج نشان داد Stress coping styles Sarason Lazarus Folkman Al-Dubai et al Lim et al راهبردهای مقابلهی هیجانمدار و مسئله مدار، در رابطهی باورهای فراشناخت واضطراب امتحان نقش میانجی دارند؛ اما راهبردهای مقابلهی اجتنابی در رابطهی باورهای فراشناخت واضطراب امتحان نقش میانجی نداشت.
این جدول به منظور بررسی نقش پیشبینی کنندگی تکتک مؤلفههای کارکردهای اجرایی بر اضطراب امتحان است، همچنین نتایج نشان میدهد که خودسازماندهی/ حل مسئله (001/0, p فرضیه دوم پژوهش نیز بیان میکرد که سبکهای مقابله با تنیدگی قادر به پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بافق است.