Abstract:
در این مقاله درک بهتری از تاثیر عوامل زمینه ای بر فرآیند اصلاح مدیریت مالی عمومی ارایه شده است. بکارگیری رویکرد مدیریت مالی عمومی نوین متناسب با ویژگیهای محیطی کشور می تواند سبب یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی، واقع بینانه تر شدن صورتهای مالی و سهولت تصمیمگیری اعتباردهندگان در فرصت های سرمایهگذاری و همچنین ارتقای توان پاسخ گویی از طریق ارایه گزارشهایی در باب عملکرد، ارزیابی توان ایفای تعهدات دولت و بودجه شود. بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و اتحادیه اروپا در ۳۰ سال گذشته اصلاحات حسابداری و بودجه ریزی در بخش دولتی را انجام داده اند. همچنین، بسیاری از اقتصادهای نوظهور از یک مسیر مشابه پیروی کرده اند. در این مقاله به بررسی مشکلات موجود در کشورهای پیشگام، موانع و چالش های فراروی اصلاحات در سیستم های مدیریت مالی بخش عمومی در کشورهای در حال توسعه بحث میشود. در نهایت راهبرد های اصلاحات مدیریت مالی بخش عمومی، روند و پیش نیازهای آن و همچنین ابزارهای تشخیصی اندازهگیری قدرت سیستمهای مدیریت مالی بخش عمومی و همچنین اصلاحات نظام مدیریت مالی بخش عمومی در ایران بررسی می شود.
The present article provided a better understanding of the impact of the background factors on the process of Public Financial Management Informs (PFMR). Employing a modern public financial management approach proportionate to the environmental characteristics of Iran can help to achieve integrated information systems, realist financial statements, and facilitates decision-making by the creditors in investment opportunities, besides, improves the corresponding through providing reports regarding the performance and assessment of the potential of the government to fulfill their commitments and budget. Most countries who are members of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), put in place accounting and budgeting reforms in the governmental sectors. Besides, most of the emerging economies follow a similar path. The present article studied the problems in the pioneer countries and the obstacles and challenges the developing countries face regarding the reforms in the financial management systems of the public sector. Finally, the present study will investigate the strategies for the public sector financial management reforms, its processes, and prerequisites plus the detection tools for measuring the strength of the public sector financial management besides the reforms in the public financial management system in Iran
Machine summary:
بکارگيري رويکرد مديريت مالي عمومي نوين متناسب با ويژگيهاي محيطي کشور ميتواند سبب يکپارچگي سيستم هاي اطلاعاتي، واقع بينانه تر شدن صورت هاي مالي و سهولت تصميم گيري اعتباردهندگان در فرصت هاي سرمايه گذاري و همچنين ارتقاي توان پاسخ گويي از طريق ارائه گزارش هايي در باب عملکرد، ارزيابي توان ايفاي تعهدات دولت و بودجه شود.
ظهور مديريت مالي نوين در چند دهه اخير موجب گرديد تا دولت هاي مختلف با ساختار اقتصادي و سياسي متفاوت اصلاحات گوناگوني در سيستم حسابداري بخش عمومي خود بوجود آوردند؛ به گونه اي که فدراسيون بين المللي حسابداري٢ (IFAC)، حسابدهي و پاسخگويي را لازمه دستيابي به يک اقتصاد جهاني دانست و با انتشار بيانيه ها و استانداردهاي منطبق بر سيستم حسابداري تعهدي، گام هاي مؤثري به سمت مديريت مالي نوين و ابزارهاي حاکم بر آن برداشته است .
Governmental Accounting Standards Board مديريت مالي عمومي نوين همچنين شامل مجموعه اصلاحاتي در سيستم ها، رويه ها و قوانين حسابداري، گزارشگري مالي، بودجه ريزي، حسابرسي و کنترل داخلي به منظور استفاده مؤثر و کارا از منابع مالي، ارتقاي شفافيت و پاسخگويي در بخش عمومي است (مشکيني و کردستاني، ١٣٩٨).
Public Financial Management استفاده کارآمد از صندوق هاي سرمايه مربوط است ، يا مسي (١٩٧١) که مديريت مالي را به عنوان فعاليت توصيف کرده است .
7. Public Financial Management Reforms با اين حال ، به طور گسترده اي شناخته شده است که کشورهاي در حال توسعه فاقد تحقيقات حسابداري، نظريه ها و شواهد تجربي هستند که عوامل زمينه اي پيرامون فرآيندهاي اصلاحات مديريت مالي عمومي را توضيح ميدهند (رجوع کنيد به جونز، ١٩٩١؛ بوکس ، ٢٠٠٣؛ سرکر، ٢٠٠٦؛ هاپر و همکاران ، ٢٠٠٩؛ گودارد، ٢٠١٠؛ ادهيکاري و ملمويک ، ٢٠١١).