Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اکتشافی نقش و وظایف مشاوران مدارس شهر نورآباد می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کمی با تاکید بر روش همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، معلمان و مشاوران مدارس متوسطه اول و دوم شهر نورآباد بود که به روش تصادفی طبقه ای 250 نفر انتخاب شدند. به منظور بررسی نقش و وظایف مشاوران مدارس، پرسش نامه ای پژوهشگر ساخته با 28 سوال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از نرم افزار spss از شاخص های آمار توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین و همبستگی) و آمار استنباطی( تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک طرفه)استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج مولفه نقش برنامه ریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی، نقش رشد و توسعه قوای فکری و معنوی دانش آموزان، نقش ارزشیابی دانش آموزان، نقش رشد و توسعه شخصیت دانش آموز، و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی درمجموع 5/57درصد از کل واریانس را تبیین کرده اند. همچنین ادراک مدیران، معلمان و مشاوران مدارس از سه نقش مشاور مدارس برنامه ریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی،رشد و توسعه شخصیت دانش آموزان و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی با هم تفاوت دارد.
The present study focuses on exploratory data analysis of the role and tasks of school counselors of Norabad city. This research is a quantitative one with a focus on correlational method. The study population consists of all principals, counselors and teachers of Noor Abad City among whom 250 were chosen randomly. To determine the role and tasks of school counselors, a questionnaire prepared by the present researcher containing 28 questions was used. To analyze the research data, SPSS software descriptive statistics (percent, frequency, average and correlation) and inferential statistics (factor analysis and one-sided variation analysis) are used. The results of exploratory factor analysis showed that five components of: The planning and development of educational guidance; the role of growth and development of students' intellectual faculties; the role of the evaluation of students; the role of the development of students' characters, and the role of consultation and collaboration with a working group of employees showed a total of 57.5% of the total variance explained. Results also showed the school stakeholders' - administrators', counselors' and teachers'- perception of the school counselor’s roles of the planning and development of educational guidance, the role of the development of students' characters and the role of consultation and collaboration with a working group of employees and tasks are different.
Machine summary:
"اگر مدیران مدارس درک کمی از نقش مشاور داشته باشند، ممکن است به طور غیر عمدی برنامه مشاوره را به سمت و سوی شبه مدیریتی سوق دهند که خود باعث می شود هدف های مشاوران در ارتقاء رشد و توسعه دانش آموزان شکست بخورد (ارمسترانگ و مکدونلد و استیلو،٢٠١٠).
کاویانی ، نوری زاده ، پورناصح و میرحیدری (١٣٨١) در پژوهشی به بررسی جایگاه مشاوره روان شناختی و مشاوران مدارس و موانع ارتقای مشاوره با روش کیفی پرداخته اند و نتایج پژوهش آن ها نشان داد که ساختار مشاوره روان شناختی به دلیل عدم شکل گیری ساختارهای ذهنی لازم دچار عملکرد معیوب است و همچنین تفاوت نگرش مسئولان و دانش آموزان به مشاوره و نگرش خود مشاوران به حرفه خود باعث سردرگمی نقش مشاوران می شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج به دست آمده آزمون تحلیل واریانس یک طرفه بین گروهی برای بررسی تفاوت میانگین پنج مؤلفه حاصل از تحلیل عاملی نقش و وظایف مشاوران مدارس ، در بین مدیران ، معلمان و مشاوران مدارس در سه مؤلفه نقش برنامه ریزی و توسعه راهنمایی (٠٠٠٤>P ,٠٤٤١=f)، نقش ارزشیابی دانش آموزان (٠/٠٣٣ >P٢٤٧٣=f)، نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی (٠٠٢٢>P ,١١٤٩=f) تفاوت معنادار بوده است و در دو مؤلفه نقش رشد و توسعه قوای فکری و معنوی دانش آموزان (٠٥١٩>P,٤٦٣٣=f) و نقش رشد و توسعه شخصیت دانش آموز (٠٢٧٦>P ,٠١٥٥=f) تفاوت به حد معناداری نرسیده است ."