Abstract:
از دیدگاه امام رضا(، زینت به دو نوع مادی و معنوی تقسیم میشود. هر دو نوع زینت برای جامعه ضروری هستند، از همین روی، صوفیه به دلیل پرهیز از زینت، مورد نکوهش آن حضرت قرار گرفتهاند. زینتهای معنوی، همچون دین، اهل بیت( و... عامل نجات انسان در آخرت هستند. زینتهای مادی دنیوی نیز میتوانند به ارزشهای انسانی و اخلاقی، همچون نوع دوستی، استحکام نهاد خانواده، احترام به یکدیگر و... کمک کنند. در عین حال، باید موازین شرعی در آنها رعایت شود و از تفاخر و تجملپرستی در آنها خودداری گردد. افراد جامعه باید گذشته از زینت و آراستگی ظاهری، عملا نیز مزیّن و آراسته باشند. هماهنگی بین زینت و آراستگی مادی ظاهری با زینت و آراستگی عملی و معنوی برای افراد جامعه بسیار لذتبخش خواهد بود. در پژوهش حاضر، که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده، پاسخ به پرسش «دیدگاه امام رضا( درباره آراستگی و مصادیق آن چیست؟» مورد بررسی قرار گرفته تا بدین وسیله، به ظاهر خوب و لذت و سلامت جامعه و انس و الفت و سعادت اخروی کمک شود.
Machine summary:
"مقدمه در قرآن و دیگر متون اسلامی، از جمله سخنان امام رضا(، بارها از آراستگی، زینت و زیبایی سخن به میان آمده و با اشاره به جمیل بودن خدا و این که زیبایی و زینت را دوست دارد، به آراستگی افراد جامعه توصیه و سفارش شده است، چنان که خداوند در آیۀ ﴿قل من حرم زینة الله التی أخرج لعباده﴾ (اعراف/31) به جواز و مطلوب بودن آن اشاره نموده است.
با توجه به آنچه گذشت، علت کاربرد «جمال» و «تجمل» در سخن امام رضا( (نوری طبرسی، 1408، 3/236) روشن میشود و این که زینت بدون جمال ممکن نیست، زیرا چنان که گذشت، زیورآلات خارجی، خودشان ذاتا باید جمیل باشند تا وقتی به شیء دیگری اضافه میشوند و در اعضا و جوارح انسانی آویخته میگردند، آن را هم زینت ببخشند.
امام رضا( در بین چهار روزی که از آراستگی آنها سخن به میان آمد، توجه ویژهای به روز غدیر نموده و زینت و آراستگی افراد را در این روز توصیه کرده و فرمودهاند: «غدیر روز زینت است، هر کس روز غدیر خود را زینت کند، خداوند گناهانش را میآمرزد و فرشتگان را مبعوث میکند تا برای او حسنات بنویسند و او را بالا برند و اگر در آن سال بمیرد، شهید است و اگر زنده بماند، خوشبخت میشود..."