Abstract:
قرآن کریم از امّت اسلامی به عنوان امّت برتر؛ امّتی که خیر امم است و از جهت شیوه زندگی انسانی باید الگو و سرمشق برای دیگر امّتها باشد، یاد میکند و این مدال افتخار را بر گردن او می آویزد. امّا برخلاف آنچه قرآن کریم طالب آن است، برخی اندیشه ها و تفکّرات منحرف از این ندا و مطالبه قرآنی که در بند تعامل عصبیّت و جاهلیّت در بستر مدرنیته گرفتارند، هر روز با ایجاد اختلاف، تفرقه، تشطّط، درگیری و جنگ و خونریزی در بین امّت اسلامی در پی مشوّه، ناهنجار و خلاف انسانی نشان دادن این چهره هستند. به یقین بنمایه های این تفکرات نه تنها با روح اسلام و قرآن کریم هرگز سر سازش نداشته و ندارد بلکه به طور کامل در نقطة مقابل اسلام و قرآن قرار دارد؛ از اینرو باید بنمایه ها و مولّفه های این نوع تفکّرات را در جای دیگری غیر از اسلام جستجو نمود؛ این نوشتار در تلاش است تا به سهم خود در پی شناسایی و بازشناسی ریشه ها و مولّفه ها و بیان بخشی از آسیبهای غیر قابل جبران این نوع بینشها بر اسلام و امّت اسلامی بپردازد .
Machine summary:
"مبنای همگرایی گروههای تکفیری و حامیان مدرنیته بعد از این شواهد و قرائنی که در رابطه با حمایت برخی از کشورهای غربی از گروههای تکفیری گفته شد، حال سؤال اساسی این است که اولا، با توجه به این که یکی از اصول اساسی و بنیادی مدرنیته، سنت ستیزی است، یعنی مخالفت با هر عرف دیرینه و آداب و رسوم- مگر آن آداب و رسومی که با باز اندیشیها و معیارهای مدرن سازگاری داشته- لذا مدرنیته یعنی تخریب مداوم سنتها و باورهای کهنهای که با شیوة زندگی همراه شدهاند (جابری مقدم؛ هادی، 1384، ص25) و ثانیا سکولاریسم 8 و عقب راندن خدا از عرصة زندگی اجتماعی نیز از دیگر اصولی است که در مدرنیته هرگز قابل چشم پوشی نیست (تورن، 1385، ص30)؛ زیرا در مدرنیته انسان، بنیان همه چیز قرار میگیرد و همه چیز از طریق انسان شناخته میشود و همه چیز همان چیزی است که انسان نظر میدهد (جهانبگلو، 1376، ص9) حال چگونه بین مدعیان مدافع سنت آن هم از نوع جاهلی آن و حامیان مدرنیته تعامل و همبستگی شکل گرفته است؟ در پاسخ به این سؤال در بعد نظری میتوان گفت: اولا، از آنجا که مبنای مدرنیته بر بی خدایی است، منجر به ظهور ابر انسانی می شود که خشنترین اعمال را علیه بشریت به کار میگیرد و همة انسانها را - جز اقلیتی که در دایرة ابر انسانی - هستند به منزلة حیوانات و حداکثر بردگانی که باید مطیع باشند تنزل میدهد؛ اگر چه در ظاهر تبلیغاتشان خلاف این مطلب را ترویج میکنند و سخن از آزادی و کرامت انسانها و پرهیز از هر نوع خشونت نسبت به آنها به میان میآورند 9 اما واقع و درون مسأله چیزی غیر از این است؛ زیرا مدرنیته با نادیده گرفتن ساحت قدسی انسان، ماهیتی نیست انگارانه برای انسان قائل است که باعث به وجود آمدن نهلیسم (= نیست انگاری) شده است."