Abstract:
این مقاله با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و پریشانی روانی زنان معتاد انجام شد. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون−پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه معتادان زن (34 نفر) مراجعهکننده به مراکز درمان اعتیاد شهرستان رودسر در سال 1395 بود که از میان آنها، 24 زن معتاد که بیشترین نمره پریشانی روانی و کمترین نمره عزت نفس را کسب کرده بودند، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) گمارده شدند. سپس، آموزش مهارتهای زندگی با استفاده از مفاهیم و آموزههای نهجالبلاغه گردآوری، تدوین و طی 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آموزش داده شد؛ درحالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در پایان، هر دو گروه به پرسشنامهها پاسخ دادند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که ارتباط مثبت معناداری بین مفاهیم نهجالبلاغه و عزت نفس و رابطه منفی معناداری بین مفاهیم نهجالبلاغه و پریشانی روانی وجود دارد. بنابراین، آموزش مهارتهای زندگی با تأکید بر مفاهیم نهجالبلاغه به کاهش پریشانی روانی و افزایش عزت نفس در گروه آزمایش منجر شده است؛ ولی این نتیجه درباره گروه کنترل بهدست نیامد.
Machine summary:
بنابراین، آموزش مهارتهای زندگی با تأکید بر مفاهیم نهجالبلاغه به کاهش پریشانی روانی و افزایش عزت نفس در گروه آزمایش منجر شده است؛ ولی این نتیجه درباره گروه کنترل بهدست نیامد.
8. نتیجهگیری این مقاله با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با تأکید بر مفاهیم نهجالبلاغه بر عزت نفس و کاهش پریشانی روانی زنان معتاد انجام شد.
Because of the importance of and given the important role of religious-spiritual needs in mental health, five source books in consulting and clinical psychology courses were selected by the professors and experts, and their contents were analyzed in terms of paying attention to some spiritual religious units such as faith in God, belief in the Hereafter, religious beliefs, belief in an immaterial soul or psyche, religious behaviors or rites (such as prayer), reading the scriptures, spiritual motivation or goals, forgiveness, repentance, and thanking God. The findings show that faith in God has been stated only in one of the books and in a very limited way (4 times).
KEY WORDS: religious-spiritual needs, consulting and clinical psychology, content analysis, academic source books Teacher’s Professional Ethics in Maktabkhaneh: a Phenomenological Investigation Based on the Lived Experience of Maktabkhaneh Students Hujjatulla Mir-Khodaie* Muhammad Hussein Heydari** Hassan-Ali Bakhtiyar Nasr-Abadi*** ABSTRACT Because of the long history and maximum coverage, maktabkhaneh (old Iranian school) was one of the most important educational institutions after the entrance of Islam into Iran.