Abstract:
در پژوهش حاضر ضمن بررسی نقش، اهمیت و تاثیر آموزش الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزشوپرورش، مزایا و چالشهای استفاده از آن نیز ذکر گردیده است. این تحقیق مطالعهای مروری است که اطلاعات آن از روش کتابخانهای از طریق بررسی تعداد بسیار زیادی مقاله، اینترنت و کتابهای مرتبط جمعآوری گردیده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش الکترونیک در وزارت آموزشوپرورش مانند مدارس هوشمند باید در اولویت قرار بگیرد و از اهمیت والایی برخوردار است و نیروی متخصص در این زمینه باید تربیت شود. همچنین معلمان باید در این زمینه مورد آموزش قرار بگیرند و در خصوص نهادینه کردن استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید سیاستگذاری و برنامهریزی روشن و اطلاعرسانی به موقع صورت گیرد.یافتههای تحقیق نشان میدهد که چالشهای فراروی مدارس در حوزهی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل: ضعف تجهیزاتی – فنی، ضعف فرهنگی، ضعف انگیزشی- آموزشی معلمان، ضعف زیرساختهای مدیریتی و برنامهریزی و ضعف مالی و اقتصادی میباشد. بنابراین مدارس ابتدایی باید با سیاستگذاری مناسب با این چالشها مقابله کنند.
Machine summary:
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش الکترونیک در وزارت آموزشوپرورش مانند مدارس هوشمند باید در اولویت قرار بگیرد و از اهمیت والایی برخوردار است و نیروی متخصص در این زمینه باید تربیت شود.
مدارس هوشمند و آموزش الکترونیکی از دستاوردهای مهم توسعه فناوری اطلاعات در برنامههای آموزش و پرورش میباشد که فواید و آثار و نتایج آن نهتنها در محیط آموزشی تأثیرگذار است بلکه تحولی نوین همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانشآموزان و فردای آنها خواهد بود.
علیزاده واجاری در مقاله ای با عنوان قابلیت های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان به مقایسه آموزش الکترونیک با آموزش سنتی پرداخته و در نهایت بیان داشته است که آموزش الکترونیکی نه تنها در ارتقاء بیشتر خودآموز کمک شایانی می کند همچنین با کنترل زمان و جلوگیری از اتلاف وقت ناشی از ترافییک های کلان شهر و ...
باوجود مزایای بسیار زیادی که استفاده از آموزش الکترونیک و فاوا در فرایند تدریس و یادگیری دارد، در راه بهرهگیری از امکانات این دستاورد جدید بشری همواره موانعی بر سر راه استفادهکنندگان آن به ویژه مدارس بوده است.
ضرورت بکارگیری آموزش الکترونیک در نظام آموزشی در موارد زیر مورد بحث قرار میگیرد: - بسترسازی مناسب برای ورود فناوری در نظام آموزشی مدارس - توسعه در نقش آموزشی معلمان در عصر ارتباطات - ارتقا سطح سواد اطلاعاتی دانشآموزان - فناوری، زمینه ساز تحقیق و پژوهش دربین دانشآموزان [17].
نتایج نشان داد که مهم ترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش موانع مرتبط با مسایل آموزشی است .