Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی عوامل درون سازمانی اثرگذار بر کارآفرینی سازمانهای ورزشی ایران بود. کارآفرینی سازمانی به یکی از راهکارهای قابل توجه مدیران برای ارتقای منابع سازمانی تبدیل شده است. بنابراین مطالعات تلفیقی و ترکیبی از نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه کارآفرینی سازمانی، می تواند رویکرد جدیدی برای شناسایی راهکارهای جامع، فرا روی پژوهشگران قرار دهد. جامعه آماری پژوهش تمامی پژوهش های انجام یافته در رابطه با کارآفرینی سازمانی در سازمان های ورزشی طی ده سال گذشته (از سال 1383 تاکنون) بود. در این پژوهش با به کارگیری روش فراتحلیل و با استفاده از نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2)، ضرایب همبستگی و نمونه های آماری تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که اندازه اثر متغیرهای خلاقیت و جو سازمانی در حد متوسط و ساختار سازمانی، مدیریت و فرهنگ سازمانی در حد کم و ضعیف بوده است. در تبیین این نتایج میتوان گفت توجه به کارآفرینی امری پویا بوده، نیازمند چیدمان مناسبی از عوامل، چون نیروی انسانی خلاق، فرایندها و زیربنای ساختاری سازمان است.
Machine summary:
بنابراین یکی از مهمترین خدمات فراتحلیل به زمینه علمی کارآفرینی این است که نقاط قوت و ضعف تحقیقات انجام شده را مشخص نموده و به این سؤالات پاسخ دهد: در تحقیقات مربوط به عوامل درون سازمانی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران، چه متغیرهایی مورد مطالعه قرار گرفته است؟ از بین عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی کدام یک اندازه اثر بیشتری داشتند؟ این نوشتار از این جهت مهم تلقی میشود که مجالی را فراهم مینماید تا متخصصین در حوزه مدیریت ورزشی نگاهی تازه به راهی که تاکنون دیگران پیمودهاند، داشته باشند و همچنین بازنگری واقع بینانهای نسبت به دستاوردهای این حوزه میسر گردد.
روش فراتحلیل در این مطالعه از این جهت مهم محسوب میشود که فرصتی برای مرور مسیر پیموده شده توسط سایر پژوهشگران را فراهم مینماید و با این بازنگری واقع بینانه دستاوردهای آنان مقایسه و جمعبندی میگردد تا قابل استفاده در طرحهای عملیاتی و تصمیمگیری مدیران سازمانهای ورزشی شود، زیرا در علوم انسانی و رفتاری بنا به ماهیت و موضوع مورد مطالعه آنان که اغلب انسان است، محققان در تحقیقات خود درباره یک موضوع گاهی نه تنها به نتایج یکسانی نمیرسند، بلکه در تحقیقات آنها تناقضهایی شاید به دلیل دقیق نبودن وسایل اندازهگیری و مختار بودن انسان دیده میشود که میتواند مدیران اجرایی را دچار تردید و بیاعتمادی در کاربرد نتایج نماید (اورکهارت Urquhart، 2010: 708).
جدول 2 : نتایج تلفیق متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) این تحقیق، براساس دادههای ارائه شده در گزارش هر یک از پژوهشهای مورد نظر، به محاسبه اندازه اثر عوامل مؤثر بر کارآفرینی پرداخته است.
میتوان چنین تبیین کرد که برای رسیدن به کارآفرینی سازمانی در سازمانهای ورزشی عوامل ساختاری اهمیت دارد و باید به ساختار کارآفرینانه در سازمانها توجه نمود.
Model of Organizational Entrepreneurship in the Public Sector of Iran, Journal of Management Sciences, Vol. 2, No. 8, Pp 31-73.