Abstract:
کارآفرینی سازمانی و مدیریت راهبردی مفاهیمی هستند که از بعد نظری عملی، در دنیای امروز، توجه پژوهشگران و مدیران زیادی را به خود جلب کرده اند. متغیرهای بسیاری بر کارآفرینی سازمانی تاثیر میگذارند. اقدامات مربوط به مدیریت راهبردی از جمله اقدامات مدیریتی است که تسهیل کننده کارآفرینی سازمانی است. از این رو در این پژوهش به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و پنج اقدام خاص مدیریت راهبردی شامل: میزان کاوش یا بررسی محیطی، انعطاف پذیری در برنامه ریزی، افق زمانی برنامه ریزی، مشارکت در برنامه ریزی، و ویژگی های کنترل در شرکت پارس خزر پرداخته می شود و به این سوال که ابعاد مدیریت راهبردی چه تاثیری می تواند بر کارآفرینی سازمانی داشته باشد؟، پاسخ دهد. با توجه به این که شرکت پارس خزر یک شرکت هلدینگ است، جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان خبره، مدیران، متخصصان و کارکنان کلیدی شرکت پارس خزر در استان گیلان می باشد که حدود 150 نفر است. به علت نبودن واریانس جامعه از روش نمونه گیری مورگان استفاده می شود که با استفاده از این روش تعداد نمونه 108 نفر میشود که برای اطمینان این تعداد تا 115 نفر ارتقا داده شده است. در ابتدا میزان و یا مقدار متغیر بر اساس دادهها و امتیازات حاصل از پرسشنامه مشخص شد؛ سپس، توصیف اطلاعات حاصل شده در قالب جداول و نمودارهای توصیفی، دیدگاه کلی از چگونگی توزیع آنها را ایجاد کرده که می تواند در چگونگی استفاده از الگوهای آماری کمک کند. با تعیین الگوها آزمون فرضیه های پژوهش با کمک نرم افزار SPSS از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن برای تمام فرضیه ها انجام می-شود.
Machine summary:
از این رو در این پژوهش به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و پنج اقدام خاص مدیریت راهبردی شامل: میزان کاوش یا بررسی محیطی، انعطاف پذیری در برنامه ریزی، افق زمانی برنامه ریزی، مشارکت در برنامه ریزی، و ویژگی های کنترل در شرکت پارس خزر پرداخته می شود و به این سوال که ابعاد مدیریت راهبردی چه تأثیری می تواند بر کارآفرینی سازمانی داشته باشد؟، پاسخ دهد.
پژوهش های متعددی در مورد ویژگی های سازمانی موثر بر رفتار کارآفرینانه انجام شده است؛ ولی تحقیقات کمتری به طور مشخص به بررسی رابطه بین اقدامات مدیریت راهبردی و میزان کارآفرینی پرداخته است.
این طرح نشان می دهد که بین ابعاد مدیریت راهبردی شامل: بررسی محیطی، انعطاف پذیری در برنامه ریزی، افق رنامه-ریزی، مشارکت در برنامه ریزی، کنترل های راهبردی، کنترل های مالی و کارآفرینی سازمانی رابطه معناداری وجو دارد [35،33،14،12،10،8،7،6،5،4،3،2،1].
از آنجاکه هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و پنج اقدام خاص مدیریت راهبردی شامل: میزان کاوش یا بررسی محیطی، انعطاف پذیری در برنامه ریزی، افق زمانی ریزی، مشارکت در برنامه ریزی و ویژگی های کنترل در شرکت پارس خزر استان گیلان است؛ بنابراین، از نتیجه به دست آمده و پیشنهادهای ارائه شده در انتهای پژوهش، تمامی صنایع و شرکتهای تولیدی میتوانند از بهرهبرداران نتایج احتمالی این طرح مطالعاتی باشند.
در این پژوهش برای بررسی رابطة بین مدیریت راهبردی و کارآفرینی سازمانی روش همبستگی اسپیرمن به کار برده شده است و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 18 استفاده می شود.