Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان است. بدین منظور از بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان آران وبیدگل در سال تحصیلی 95-1394 با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای طبقه ای متناسب با جنسیت، براساس جدول مورگان تعداد320 دانش آموز (106 پسر و 214 دختر) انتخاب شدند و به پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (2001)، خودکارآمدی شرر (1982)، خوش بینی شییر و کارور (1994)، تاب آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳)، هدفمندی در زندگی اسچیر و همکارانش (2006)، شکوفایی روانشناختی داینر و همکارش (2008)، امیدواری نوجوانان پاملا هیندز (1985) پاسخ دادند. داده ها با روش رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مولفه های خودکارآمدی، خوش بینی، امید، هدفمندی در زندگی، تاب آوری و شکوفایی روانشناختی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت معناداری دارند و مولفه های امید، خودکارآمدی، هدفمندی در زندگی و شکوفایی به طور مستقیم میتوانند بهزیستی روانشناختی دانش آموزان را پیش بینی کنند
The present research aimed to investigate factors associated with psychological well-being. In doing so, 320 students (106 males and 214 females) were selected through cluster random sampling based on Morgan Table from the second-period high school students in Aran & Bidgol, Kashan. The respondents filled out several questionnaires including Ryff Psychological Well-Being (2001), Sherer Self-Efficacy (1982), Shire and Carver Optimism (1994), Connor and Davidson Resilience (2003), Scheier Life Engagement ( 2006), Diener Psychological Flourishing(2008), and Pamela Hinds adolescents Hopefulness (1985). The data were analyzed through stepwise regression. The results indicated that there is a statistically significant and positive correlation between psychological flourishing, hopefulness, life Engagement, resilience, optimism, self-efficacy, in one hand, and psychological well-being, hopefulness, self-efficacy, and life engagement, in the other hand. In addition, it was found that flourishing can predict psychological well-being directly.