Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر کاهش سنت حسنه وقف و ارائه راهکارهایی جهت احیاء آن
انجام پذیرفت. روش پژوهش از لحاظ نوع داده، کیفی، از نظر روش گرداوری دادهها، از نوع توصیفی -
اکتشافی و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش را خبرگان، مدیران و کارکنان
عالیرتبه سازمان اوقاف و امور خیریه شهر تهران تشکیل دادند. روش نمونهگیری، غیرتصادفی هدفمند
است. نمونه آماری در این پژوهش ١٠ نفر از مدیران عالیرتبه سازمان اوقاف و امور خیریه شهر تهران
انتخاب و با روش مصاحبه نیمه عمیق از آنها، عوامل موثر بر کاهش سنت حسنه وقف استخراج شد. جهت
تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوا استفاده شد. یافتههای پژوهش، نه عامل را موثر بر تحقق احیای سنت
حسنه وقف معرفی کرد که عبارتند از: تغییر سبک زندگی، ناکارآمدی سیستم تفهیم و ترغیب عمومی،
نقش سازمانهای مردم نهاد و غیرانتفاعی، نظام آموزشی کشور، جایگاه وقف و اقتصاد، طرحهای تشویقی
یا بخشودگی در قبال وقف، فرهنگ سازی وقف توسط رسانه ها، رفتار سازمان ها در برابر سنت وقف و
نقش نهادهای مذهبی نسبت به وقف. همچنین با استفاده از ادبیات پژوهش این عوامل به دو دسته دلایل
کاهش سنت وقف و چالش ها و راهکارهایی برای اشاعه و ترویج وقف طبقه بندی شد.
Machine summary:
عوامل موثر بر کاهش سنت حسنه وقف و ارائه راهکارهاي نوين جهت احياء آن / ٢٠٩ بيان مسأله گسترش فرهنگ وقف ، يکي از عمده ترين عوامل از بين بردن تراکم ثروت گرايي در جامعه و ايجاد بستر مناسب براي رشد ارزش هاي معنوي و الهي، در شکل توزيع عادلانه ي ثروت ، محسوب ميشود و با درک همين نکته ، يعني «تاثير ژرف وقف در توسعه ي اقتصادي، فکري، فرهنگي و معنوي است که اسلام دين مقدس توحيدي، برگسترش فرهنگ وقف بيش از هر چيز ديگر تاکيد نموده است » (جوادي، ١٣٨٩: ٢١٤).
استنباط آماري داده ها سوالات : به نظر شما تغيير الگو و سبک زندگي در جامعه امروزي چه تاثيري بر سنت وقف در اجتماع گذاشته است ؟ بر اساس يافته هاي بدست آمده و مطالعاتي که در زمينه ادبيات اين حوزه صورت گرفت پنج مورد شامل گرايش جامعه به سمت فردگرايي، تمايل فکري مردم به سوي عوامل زود بازده ، عدم معرفي خوب وقف به نسل جديد، عدم اگاهي افزايي و عدم توجه به ميراث ناملموس و عدم تبيين و اعتماد سازي مشخص گرديد که در ذيل بر اساس رتبه بندي آنها را بيان مينماييم .
بر اساس يافته هاي بدست آمده و مطالعاتي که در زمينه ادبيات اين حوزه صورت گرفت چندين مورد شامل هم پيماني ارگانهاي مختلف ، اطلاع رساني مداوم صدا و سيما، ايجاد جهت گيريهاي مناسب در تبليغات ، تبديل سمينارهاي تبليغاتي وقف به سيمنار واقفان و تبليغ موقوفات ، واقف بودن خود خيريه ، رقيب بودن سازمانهاي مردم نهاد و غيرانتفاعي، توسعه پايدار دو سويه رقيب بودن براي سازمان وقف و امور خيريه مشخص گرديد که در ذيل بر اساس رتبه بندي آنها را بيان مينماييم .