Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به اعتیاد بر اساس عزّت نفس اجتماعی و تنظیم شناختی هیجانی در دانشجویان مقطع کارشناسی در سال 97-1396 انجام گرفت. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشکیل میدادند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 198 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای گرایش به اعتیاد، مقیاس عزّت نفس اجتماعی و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از گزارش فراوانی، میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. یافتهها: بین عزّت نفس اجتماعی و مولفههای تنظیم شناختی هیجانی سازگار با گرایش به اعتیاد در بین دانشجویان، رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفههای تنظیم شناختی هیجانی ناسازگار با گرایش به اعتیاد در بین دانشجویان، رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: عزّت نفس اجتماعی و مولفههای تنظیم شناختی هیجانی سازگار و مولفههای تنظیم شناختی هیجانی ناسازگار، از متغیّرهای مهم و مرتبط با گرایش به اعتیاد در دانشجویان میباشند.
Objectives: The purpose of this study is to investigate the prediction of
tendency to addiction based on social self-esteem and cognitive emotion
regulation in undergraduate University Students at 2016-2017.
Method: The method of this study is descriptive- correlational and
Statistical population of the study comprised all of undergraduate
students of Ardabil University of Medical Sciences that among them,
198 students were selected as sample by using available sampling
method. Questionnaire tendency to addiction, social self-esteem scale
and short form of the cognitive emotion regulation questionnaire were
used for data collection. Descriptive statistics methods (average,
standard deviation) and Inferential statistics (Pearson correlation
coefficient and multiple regression) were used for analyzing data.
Results: The findings showed that there is a significant negative
correlation between social self-esteem and cognitive-emotional
adjustment components compatible with the tendency to addiction
among students. There was also a significant positive correlation
between the components of cognitive-emotional adjustment
incompatible with addiction tendency among students. Conclusion: It
can be concluded that social self-esteem and components of cognitiveemotional
adjustment and components of cognitive-emotional disorder
are among important variables related to addiction tendency in
students.
Machine summary:
از پرسشنامه های گرایش به اعتیاد، مقیاس عزت نفس اجتماعی و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان استفاده شد.
یافته ها: بین عزت نفس اجتماعی و مؤلفه های تنظیم شناختی هیجانی سازگار با گرایش به اعتیاد در بین دانشجویان، رابطۀ منفی معناداری وجود دارد.
با توجه به آسیب پذیری دورة نوجوانی و جوانی و از آنجا که در صورت ابتلا به اعتیاد، همۀ جنبه های زندگی فردی و اجتماعی فرد تحت تأثیر قرار می گیرد، هرگونه تلاشی که در راستای شناسایی عوامل مؤثر در گرایش به اعتیاد صورت گیرد، ارزشمند است .
Dyrbye, Thomas & Shanafelt 2.
Mcauley, Mihalko & Bane 2.
Eisenberg, fabes, Guthrie, Reiser 5.
Ehring, Fischer, Schnulle & Bosterling 6.
برای پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس عزت نفس اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان از تحلیل رگرسیون چندمتغیری به شرح ذیل استفاده شد.
و) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس عزت نفس اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان انجام شد.
Aldo, Nolen-Hoeksema & Schweizer 2.
Cooper, Russel, Skinner &Windle 5.
“The Relationship between Critical Thinking and its Dimensions with the Happiness and Social Self-Esteem of Students”.
“The Role of Mindfulness and Cognitive Strategies in Adjusting Excitement in the Forecasting of the Psychological Symptoms of Medical Students”.
Investigation of the Relationship among the Self- Esteem and Social Support with Scholastic Progression of Second Year High School Students.