Abstract:
پیشرفت و تحول در مدیریت بخشهای عمومی و حسابداری این بخشها در کشورهای پیشرفته و سپس در کشورهای درحالتوسعه بسیار موردتوجه بوده است. علیرغم ایجاد تحولات در حسابداری بخش عمومی در سطح جهانی حسابداری و گزارشگری بخش عمومی در ایران رشد و توسعه چندانی نیافته است. این پژوهش موانع پیشرفت حسابداری بخش عمومی در ایران را موردبررسی قرار میدهد. پژوهش حاضر ترکیبی از مطالعه توصیفی و پیمایشی است. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفادهشده است. این پژوهش جامعه دانشگاهی را درنظر گرفته است. این جامعه شامل فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر در رشتهی حسابداری در دانشگاههای سراسری است. بهمنظور تائید یا رد فرضیههای پژوهش از آزمون تی و برای رتبهبندی میزان تأثیرگذاری آنها از آزمون فریدمن استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که ابعاد کلی آموزشی، قانونی، سیاسی و حرفهای در عقبماندگی حسابداری بخش عمومی تأثیر دارند. وجود مشکلات آموزشی در حسابداری بخش عمومی، کمبود نیروی متخصص در این بخش، نبود قوانین و مقررات الزامآور بهاندازه کافی، ناقص بودن استاندارد حسابداری بخش عمومی، وجود مشکلات در نظام بودجهریزی، کم میلی بخشهای عمومی به پاسخگویی، کم میلی استفادهکنندگان به پاسخخواهی، کمبود ارتباطات مالی و عملیاتی در سطح بینالمللی، عدم تمایل حرفه حسابداری به بخش عمومی و اداره مالی و عملیاتی بخشها و زیرمجموعهها به شکل متمرکز 10 فرضیه پژوهش بودند که مورد تائید قرار گرفت. همچنین سه عامل ناقص بودن استاندارد حسابداری بخش عمومی و دستورالعملهای اجرایی مربوط به آنها، بیمیلی بخشهای عمومی به پاسخگویی و مشکلات بودجهریزی به ترتیب مهمترین عوامل و موانع پیشرفت حسابداری بخش عمومی هستند.
Progress and development in public sector management and accounting in developed countries and in developing countries has been highly regarded. Factors and multiple components and models to explain and predict these developments have been considered. Despite the change in public sector accounting and reporting at the global level, in Iran has not been much development in this sector. This is a descriptive research and we use survey method. A questionnaire was used to collect data. This research is considered an academic community. The community consists of graduates of master's degree or higher in accounting at national universities. The questionnaire contains 30 questions to test the hypothesis. In order to test research hypothesis t-test and to ranking them Friedman test has been used. The results show that the broad dimensions such as educational, legal, political and accounting profession retardation influence in public sector accounting. Educational problems in public sector accounting, lack of expertise in this sector, the lack regulations, lack of public sector accounting standards and the lack of budgeting problem, accountability problem, lack of operational and financial communications at the international level, the unwillingness of the accounting profession in the public sector and centralize management in public sectors is 10 sub-categories that we test and confirm. Lack of public sector accounting standards and, the reluctance of the public sector to accountability and budgeting problems as the most important factors and obstacles to the development of public sector accounting.