Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل به همراه پیگیری بود. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان با آسیب بینایی مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از نمونهگیری در دسترس 30 نفر از این جامعه انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش در یک دوره 10 جلسهای، برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی را دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از خرده آزمونهای شباهتها و استدلال کلمه آزمون هوش وکسلر کودکان (WISC-IV) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر استدلال کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی بود (05/0>p)؛ بنابراین بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بهعنوان مداخله مؤثر در جهت بهبود عملکرد استدلال کلامی قابل کاربرد است.
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of the executive function training program on verbal reasoning and fluid reasoning in students with visual impairment. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest with control group. The study population consisted of all students with visual impairment in elementary school in Tehran that were selected by convenience sampling and were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received an executive function training program over 8-session period and the control group did not receive any intervention. verbal reasoning and reasoning subscales of Wechsler intelligence were used for data collection. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that the effect of executive function training program on verbal and fluid reasoning in students with visual impairment (p <0.05). Therefore, based on the results, it can be stated that the executive function training program can be used as an effective intervention to improve verbal reasoning and fluid reasoning.
Machine summary:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و سه ، پاييز ٩٨، ص ١٣ تا ٢٩ Vol. 15, No. 53, Fall 2019 اثربخشي برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي بر عملکرد استدلال کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي عسگر چوبداري ١، حميد عليزاده ٢، پرويز شريفي درآمدي ٣، محمد عسگري 4 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠١/٢٣ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٤/٢٦ چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي بر عملکرد استدلال کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي بود.
Nemeth, Toth, Resnikoff & de Faber 4.
Gooch, Thompson, Nash, Snowling & Hulme 6.
همچنين نتايج آزمون بين گروهي نشان ميدهد که تفاوت ميان گروه ها ازنظر آماري معنادار است (٠٠٥ بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي بر استدلال کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي انجام شد.
نتايج حاصل از داده ها نشان داد که آموزش کارکردهاي اجرايي بر استدلال کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي تأثير معنيدار دارد.
٢٥ هستند؛ بنابراين براي تبيين نتايج پژوهش ميتوان اظهار داشت زماني که کارکردهاي اجرايي آموزش داده ميشود مؤلفه هاي حافظه کاري و توجه بهبود مييابد و درنتيجه عملکرد استدلال کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي نيز ارتقا پيدا ميکند.
با توجه به نتايج به دست آمده پيشنهاد ميشود براي بهبود استدلال کلامي در دانش آموزان با آسيب بينايي، ميتوان از مداخله مربوط به کارکردهاي اجرايي استفاده کرد.